Ett par gestikulerande händer på ett mörkbrunt bord

On demand: Beteendekommunikation och nudging

Kommunikation som förändrar beteenden – lär dig arbeta utifrån beteendevetenskapliga principer.

Vad är beteendekommunikation?

Vi kan skapa fantastiskt tydlig, snygg och korrekt kommunikation, men om den inte gör att människor nås av budskapet och agerar så som vi tänkt – vad spelar det då för roll?

På senare år har beteendevetenskapliga principer, modeller och verktyg letat sig in hos kommunikatörer världen över. Att arbeta beteendeinformerat med kommunikation innebär att man:

  • Vet hur man hittar det beteende som ens kommunikationsinsats ska påverka, och hur man mäter beteendet
  • Kan utföra en beteendediagnos för att förstå det verkliga problemet man ska lösa innan man skapar en lösning
  • Baserar sina kommunikationsinsatser på beteendeförändringstekniker

 

Om kursen

Din uppgift som kommunikatör är att få människor att engagera sig i det som förmedlas. Den här dagen får du lära dig exakt hur du kan använda nudging för att skapa beteendeförändringar för din egen målgrupp. 

Du får lära dig att applicera metoden praktiskt i olika situationer. Med hjälp av en konkret arbetsprocess lär du dig analysera beteendeproblem, forma insatser och få en inblick i hur du kan utvärdera resultatet och implementera rätt beteendeinsats i större skala.

Du får med dig

  • Beteendeinsikter – Vad påverkar vilka val människor gör?
  • Praktisk applicering – Hur kan beteendeinsikter  hjälpa dig nå dina mål? Hur utformar du den i din kommunikation?
  • Arbetsprocess – Så går du från analys till insats
  • Mätning – Lär dig utvärdera och optimera hur du använder metoden.

 

Kursledare

Niklas Laninge är psykolog och chef för psykologkoncernen PBM:s avdelning för behavioral insights. Han har arbetat med nudging och tillämpad beteendevetenskap sedan 2010 och har författat tre böcker om ämnet. Hans kundgrupp finns i regel inom produktutveckling, marknad och kommunikation. Niklas har bland annat arbetat med kunder som Folksam, SEB, PWC Experience center samt en rad offentliga aktörer så som Socialstyrelsen och Trafikverket.

Tre snabba frågor om Nudging


För vem passar kursen?

Kursen är för dig som vill ha en konkurrenskraftig spetskompetens och lära dig praktisera en konkret arbetsprocess för beteendeinformerad kommunikation.

Kunskapen om hur man kan uppmuntra beteendeförändring är mycket användbar oavsett om du arbetar med olika typer av produktion eller med strategi, eftersom den kan appliceras på en rad situationer och nivåer.

Inga förkunskaper krävs.

 

Kursformat

Denna kurs finns också som distanskurs där du går tillsammans med andra deltagare under en dag och har videokonferenser tillsammans med kursledaren.

 

Se webbinariet om nudging

Få ett smakprov på vad du kommer att lära dig i kursen. Titta på webbinariet direkt på Youtube. 

DISTANSKURS ON DEMAND

Kursen finns tillgänglig när och var du vill. Du bestämmer själv din egen takt. Du har obegränsad tillgång till kurssidan och materialet under fyra veckors tid när du anmält dig till kursen.

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningschef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningschef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

Relaterat innehåll

Vi bad Niklas Laninge, psykolog och kursledare för Nudging - en vänlig knuff för beteendeförändring, svara på några snabba frågor. 

loader
Laddar