annonsera pa facebook 770px

Annonsera på Facebook och LinkedIn

Lär dig om annonsering på Facebook och LinkedIns plattformar.

Introduktion och beskrivning

Att distribuera innehåll på digitala kanaler har aldrig varit mer tillgängligt, vilket ställer högre krav på annonsörer och medieköpare att sätta upp kampanjer med såväl teknisk som taktisk finess.

Under denna kurs kommer du få en genomgång i Facebook och LinkedIns annonseringsplattformar, samt insyn i strategi och optimering för att få bäst resultat.

Kursen är uppdelad i två delar. Under förmiddagen får du en genomgång i Facebook Ads Manager, som också inkluderar Instagram, och eftermiddagen ägnas åt LinkedIn-annonsering. Kursen kommer visa på praktisk uppsättning och gå igenom målgrupper, taktik kopplat till kundresa, spårning och uppföljning samt vikten av att samla på sig värdefulla insikter som optimerar kommunikationen kontinuerligt.

 

Du kommer att lära dig:

  • Uppsättning av kampanjer och annonser.
  • KPI’er, estimat och koppling till kampanjuppsättning.
  • Målgrupper och segmentering.
  • Insikts- och datadriven optimering.

 

Kursledare:

David Larsson är Creative & Distribution Director på Trickle som arbetar med content distribution på digitala kanaler. Där hjälper han kunder med strategi, innehåll och distribution samt ansvarar för bolagets interna utbildning. Han har mångårig erfarenhet av digitalt innehåll, bland annat från TV4.

 

För vem passar kursen?

Kursen varvar praktisk genomgång med teori. Den passar dig som vill lära sig arbeta direkt i verktygen och/eller bli en bättre beställare.

 

Vad behöver du?

Grundläggande förkunskaper om sociala medier samt tillgång till Facebook Ads Manager och LinkedIn Campaign Manager rekommenderas. Ta med dig dator till kursen.

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Kursinnehåll

Content distribution

  • Introduktion till content distribution, story planning och moments.
  • Filosofi, taktik och vikten av en insiktsdriven approach.
  • Optimering, målgrupper och taktik.

Facebook

  • KPI’er och koppling till kampanjuppsättning.
  • Målgrupper (core targeting, lookalikes och custom audiences).
  • Hur kampanjer sätts upp i Facebook Ads Manager (praktiskt).
  • Kort om olika annonsformat.
  • Länkar / UTM och Facebook-pixel.
  • Optimering utifrån given KPI.

LinkedIn

  • KPI’er och koppling till kampanjuppsättning.
  • Målgrupper (core targeting, lookalikes och custom audiences).
  • Hur kampanjer sätts upp i LinkedIn Campaign Manager (praktiskt).
  • Kort om olika annonsformat.
  • Länkar / UTM och LinkedIn Insight Tag.
  • Optimering utifrån given KPI.

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

loader
Laddar