Bild på man framför skärm

Innehållsproduktion – bli din egen produktionsstudio

Lär dig grunderna i att skapa text, video, poddradio och bild för digitala kanaler.

Introduktion och beskrivning

Innehåll i digitala kanaler blir viktigare och viktigare för att nå prioriterade målgrupper med rätt budskap. Tyvärr saknar många kommunikatörer verktyg och kunskap för att på egen hand lyckas med innehåll för digitala kanaler. Dessutom ställer allt mer avancerade algoritmer högre krav på det innehåll som får synas.


Enklare innehållsproduktion för sociala medier är en kompetens som krävs av framtidens kommunikatör när text fortfarande det format som sökmotorerna förstår bäst, medan rörligt premieras av sociala medier. En bild säger fortfarande mer än tusen ord, och svenskar konsumerar poddradio som aldrig förr.


Men de goda nyheterna är att du inte behöver vara innehållsproducent på expertnivå för att skapa sökmotoroptimerade texter eller rörlig infografik. Under utbildningens två dagar får du den kunskap samt de verktyg och mallar du behöver för att bli din egen produktionsstudio. Du får också testa på innehållsproduktion i praktiken med handledning av experter.


Du kommer att lära dig

  • Teoretisk kunskap om och praktisk tillämpning av att producera enkla videor, bilder, grafik och text för sociala medier
  • Grunderna i att skapa poddradio
  • Smarta verktyg och mallar


Kursledare

Lisa Walder är en mångsidig digital strateg med bakgrund inom webbanalys och produktutveckling, bland annat från Aftonbladet. Hon har flera års erfarenhet av digitala kommunikationsbyråer, bland annat från Diplomat Communications där hon arbetade med digital företagskommunikation, finansiell kommunikation och public affairs. Lisa håller även kurser om growth marketing och webbanalys på Berghs School of Communication.

Erik Isberg är en Growth marketer med bakgrund inom digital strategi, marknadskommunikation och socialt entreprenörskap. Innan Maniola var han på Prime Weber Shandwick som Digital strateg. Han har flera års erfarenhet av att jobba med betald och förtjänt i digitala kanaler. Han är även CMO för välgörenhetsorganisationen Futuristas.

 

För vem passar kursen?

Kursen är för dig som är kommunikatör och producerar eller vill börja producera eget innehåll för webben och sociala medier.


Vad behöver du?

Du behöver ha minst ett års yrkesverksamhet inom kommunikation och grundläggande kunskap om vanliga termer och begrepp inom ämnet.

 

Kursinnehåll

Skapa en gemensam bild

  • Frågor att ställa innan du börjar
  • Idégenerering
  • Videoproduktion

Produktion

  • Poddradio
  • Textproduktion
  • Avslutning
VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Vanliga frågor om våra kurser

Vad gäller om jag behöver avboka mig?

Var hittar jag projektplatsen?

  • En vecka innan kursstart öppnar projektplatsen på Mina sidor, där du kan se programmet. 
  • Dagen efter kursstart finns dokument att hämta på projektplatsen.  

När får jag medlemsrabatt?

  • Medlemskap i Sveriges Kommunikatörer är individuella. För att få rabatt på en kurs behöver du vara medlem.
  • Rabatt gäller inte automatiskt om din arbetsgivare är företagspartner, utan endast om du har ett individuellt medlemskap. 

Var hittar jag alla bokningsvillkor?

  • Du hittar våra bokningsvillkor här

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

loader
Laddar