googleads 770x360

Digital kommunikation

Introduktionskurs i Google Ads och Google Analytics

Så mäter och analyserar du digital annonsering med Google Ads och Google Analytics.

Introduktion och beskrivning

Nästan hälften av världens digitala annonsering sker idag via Googles annonseringsnätverk. För många företag är detta därför en oersättlig annonseringskanal.

I denna kurs får du en introduktion i hur annonseringsplattformen Google Ads och analysverktyget Google Analytics fungerar, samt hur du kan använda dem för att nå dina kampanjmål.

Kursen är uppdelad i två delar. Under förmiddagen får du en genomgång av möjligheterna med Google Ads. Under eftermiddagen får du lära dig hur resultaten kan följas upp i Google Analytics.

 

Du kommer att lära dig

  • Optimera annonser.
  • Arbeta mer datadrivet.
  • Göra analyser.
  • Skapa användbara rapporter.

Kursledare

Henrik Nilsson är Managing Partner och seniorkonsult på Helloy som jobbar med Google Ads och Google Analytics.

 

För vem passar kursen? 

Kursen varvar teori med praktiska övningar. Den passar därför både dig som arbetar som beställare och dig som vill lära dig att arbeta direkt i verktygen.

 

Vad behöver du

Inga förkunskaper krävs, men tillgång till Google Ads- och Google Analytics-konton rekommenderas om du vill jobba praktiskt i verktygen. Vid behov kan kursledaren tillhandahålla exempelkonton för båda plattformarna.

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Kursinnehåll

Google Ads – så optimerar du dina annonser

  • Så arbetar du datadrivet och optimerar annonser.
  • Detta kan du göra med Google Ads.
  • Genomgång av annonseringskanaler (sök, display, video).

Google Analytics – mät, analysera och få insikter

  • Så gör du en webbanalys.
  • Genomgång av gränssnittet i Google Analytics.
  • Uppsättning av mål.
  • Resultat och rapportering.
loader
Laddar