kundresan som verktyg 770x360

Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation

Vässa kommunikationen genom att skapa förståelse för målgruppens behov och drivkrafter.

Introduktion och beskrivning

Idag vill de flesta organisationer kalla sig kundcentrerade eller användarfokuserade. Men för att leva upp till det löftet kan det vara nödvändigt att kränga av sig sina egna, hemmablinda glasögon och tvinga sig att se världen ur mottagarens perspektiv.

Kundresan är ett verktyg som hjälper er att rikta om fokus från organisationens kanaler och avdelningar till kundens verklighet. Genom att kartlägga mottagarens hela upplevelse får du förståelse för hur du kan skapa mer effektiv kommunikation, som landar väl hos mottagaren.

Under den här heldagen går vi igenom hur du gör för att samla in kundinsikter, visualisera dem i en kundresekarta och sedan använda den för att identifiera förbättringsmöjligheter. Teori och modeller kommer att varvas med konkreta exempel, praktiska övningar och tips.

Visste du till exempel att det bara krävs fem kundintervjuer för att få fram 80% av alla insikter?

Du kommer att lära dig

  • Vad kundresan är och hur den kan vara ett värdefullt verktyg i din verksamhet.
  • Hur du samlar in insikter baserade på kundens behov, beteende, förväntningar och problem.
  • Att visualisera en kundresekarta som du kan presentera för dina kollegor.
  • Hur du använder kundresan för att identifiera nya möjligheter och förbättra din kommunikation

Kursledare

Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både myndigheter, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher.

För vem passar kursen?

Kursen fungerar för alla typer av organisationer, och är till för dig som vill lära dig mer om vikten av att vara kundorienterad och hur du kan arbeta med kundresan som verktyg.


Vad behöver du?

Inga förkunskaper behövs.

Kursinnehåll

Introduktion

  • Vikten av att vara kundorienterad
  • Vad är en kundresa och hur kan vi använda den?
  • Exempel och inspiration

Skapa en gemensam bild av kundens upplevelse

  • Kvalitativa och kvantitativa metoder för insamling av kundinsikter
  • Workshop för utformning av kundresekarta
  • Visualisering av kundresekartan

Arbeta strategiskt och praktiskt med kundresan

  • Identifiera nya möjligheter och innovativa lösningar
  • Vässa kommunikationen genom hela kundresan
  • Följ upp effekten av insatserna
VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE
loader
Laddar