leda moten online

Distanskurs: Led professionella möten online

Lär dig viktiga verktyg, metoder och spelregler för att leda möten online på bästa sätt. Den här kursen är live online.

Introduktion och beskrivning

Att ha möten online är aktuellare än någonsin. Det finns förstås många fördelar med det, som att alla kan delta oavsett var de sitter men det finns också många utmaningar. På den här kortkursen i två steg lär du dig att skapa möten online som är interaktiva, effektiva och professionellt faciliterade.

 

Du kommer att lära dig

  • Fördelar med möten online – de är många!
  • Förberedelser, allt från inbjudan och planering till att bli tekniskt redo.
  • Skapa en professionell look online. Vi går igenom ljud, ljus, bild och bakgrund.
  • Den viktiga starten på mötet.
  • Använda presentationsbilder, digital whiteboard och chatt.
  • Dela upp i digitala grupprum.
  • Facilitera dialog och driva mötet framåt.
  • Sy ihop slutet på ett tydligt och framåtblickande sätt.

 

Kursledare

Eva Åberg är konsult inom ledarskap, innovation, organisationsutveckling i företaget Audiendo. Hon har även jobbat med nyheter på SVT och TV4. Hon har lång erfarenhet av att leda möten och facilitera workshops såväl i fysiskt format som digitalt.


För vem passar kursen?

Detta är för dig som vill börja med eller bli ännu bättre på att leda möten online.

 

Tid

Kursen genomförs live vid två tillfällen med några dagars mellanrum. Första tillfället är 2,5 timme, andra tillfället är 1,5 timme efter ca 2 veckor. Mellan tillfällena övar du genom att hålla ett kortare möte tillsammans med andra kursdeltagare samt ett med kollegor eller vänner som inte gått kursen.

Max åtta personer kommer att delta vid varje tillfälle för att få så bra interaktivitet som möjligt. Får vi många anmälningar kommer vi snabbt att erbjuda ett nytt tillfälle.

 

Så fungerar distanskursen

  • Kursen genomförs online vid ett visst tillfälle, precis som en fysisk kurs.
  • Med moderna och interaktiva verktyg kan man ställa frågor och diskutera i grupp.
  • Tidsåtgången är angiven ovan i texten
  • Kursledaren finns med under hela den utsatta kurstiden.
  • Du behöver ha en bra uppkoppling med din dator och du deltar via ett digitalt verktyg med ljud och bild. Länk för att kunna delta i det digitala mötesrummet kommer att skickas till dig i god tid innan kursstart.
  • Pauser och eget arbete ingår i den angivna tiden av kurstillfället.


Vad behöver du?

Inga förkunskaper behövs men däremot vilja att genomföra online-möten professionellt framöver. Att tänka på: Vi kommer att genomföra kursen med verktyget Zoom, du kan antingen ladda ner Zoom eller köra från en Chrome webbläsare.Du får en länk skickad till din mejladress i anslutning till kursen. Ni kanske genomför möten via något annat verktyg i din organisation som du ska använda när du provar att leda det kortare mötet. Det finns flera verktyg att använda. Prata med din IT avdelning om ert system så att du kommer igång på ett enkelt sätt.

 

Skräddarsy din utbildning till hela teamet

Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Vi gör även helt skräddarsydda utbildningar på uppdrag av våra kunder. Kontakta gärna Nilla Peterson så berättar vi mer, eller läs mer här.

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Kursinnehåll

Spelregler

Skapa överenskommelser för onlinemötet och vad de kan innehålla.

 

Engagera mötesdeltagare

  • Konsten att ställa frågor som engagerar.
  • Förebygga och hantera dominerande eller tysta deltagare.

 

Skapa ett variationsrikt möte

Utmanande situationer

Utmanande situationer och hur du kan undvika eller klara av dem.

När några deltar från ett konferensrum och andra på distans från sin dator.

Strategier när tekniken fallerar.

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

Vanliga frågor om våra kurser

Vad gäller om jag behöver avboka mig?

Var hittar jag projektplatsen?

  • En vecka innan kursstart öppnar projektplatsen på Mina sidor, där du kan se programmet. 
  • Dagen efter kursstart finns dokument att hämta på projektplatsen.  

När får jag medlemsrabatt?

  • Medlemskap i Sveriges Kommunikatörer är individuella. För att få rabatt på en kurs behöver du vara medlem.
  • Rabatt gäller inte automatiskt om din arbetsgivare är företagspartner, utan endast om du har ett individuellt medlemskap. 

Var hittar jag alla bokningsvillkor?

  • Du hittar våra bokningsvillkor här
loader
Laddar