nudging 770x360

Nudging - en vänlig knuff för beteendeförändring

En liten knuff i rätt riktning – så kan du använda metoden nudging för beteendeförändring i din verksamhet.

Introduktion och beskrivning

Nudging är en effektiv metod för att främja beteendeförändring och guida människor i olika valsituationer. En nudge kan beskrivas som en liten vänskaplig knuff i rätt riktning – utan att vara tvingande.

Den här dagen får du lära dig exakt hur nudging går till och hur du som kommunikatör kan använda metoden för beteendeförändring i din egen verksamhet. Bra kommunikation kan leda till beteendeförändring, och som kommunikatör är det viktigt att få människor att välja att titta och lyssna vidare på̊ det som förmedlas.

Du får lära dig att applicera nudging i praktiken i olika situationer. Med hjälp av en konkret arbetsprocess får du analysera beteendeproblem, forma nudgar och få en inblick i hur du kan utvärdera resultatet och implementera rätt nudge i större skala.

 

Du kommer att lära dig:

  • Vad nudging är och hur det går till i praktiken.
  • En arbetsprocess i nudging.
  • Hur du kan använda nudging som mätmetod.
  • Hur tekniken kan användas i ditt kommunikativa yrke för att nå ut.

 

Kursledare:

Niklas Laninge är psykolog och chef för psykologkoncernen PBM:s avdelning för behavioral insights. Han har arbetat med nudging och tillämpad beteendevetenskap sedan 2010 och har författat tre böcker om ämnet. Han kundgrupp är i regel produktutvecklare, marknad och kommunikation. Niklas har bland annat arbetat med kunder som Folksam, SEB, PWC Experience center samt en rad offentliga aktörer så som Socialstyrelsen och Trafikverket.

 

För vem passar kursen?

Kursen är för dig som vill lära dig en smart och vänlig metod för att uppmuntra beteendeförändring – både hos dig själv, hos andra och i din egen verksamhet som kommunikatör.

 

Vad behöver du?

Inga förkunskaper behövs. 

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Kursinnehåll

Metodik och mätmetoder

  • Information om hur du arbeta med nudging som metod.
  • Hur du mäter den faktiska effekten av nudgar.

Workshop

  • Grupparbete utifrån konkreta case med analys, framtagning av förslag på lösningar och konkret handlingsplan – för att kunna applicera arbetet i din egen organisation direkt efter kursen.
  • Presentation av idéerna vi tagit fram i grupparbetet samt diskussion kring lärdomar av dem.

Föreläsning

  • Introduktion till nudging.
  • Rekommenderat tillvägagångssätt, konkreta exempel med lämpliga situationer.
  • Lärdomar – du får höra om situationer då nudging har fungerat mindre bra.

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

Vanliga frågor om våra kurser

Vad gäller om jag behöver avboka mig?

Var hittar jag projektplatsen?

  • En vecka innan kursstart öppnar projektplatsen på Mina sidor, där du kan se programmet. 
  • Dagen efter kursstart finns dokument att hämta på projektplatsen.  

När får jag medlemsrabatt?

  • Medlemskap i Sveriges Kommunikatörer är individuella. För att få rabatt på en kurs behöver du vara medlem.
  • Rabatt gäller inte automatiskt om din arbetsgivare är företagspartner, utan endast om du har ett individuellt medlemskap. 

Var hittar jag alla bokningsvillkor?

  • Du hittar våra bokningsvillkor här
loader
Laddar