Månadens Frukost: Aurora 17 – Hur bidrog kommunikationsarbetet?

Vi lever i en värld med ökad osäkerhet. Det ställer krav inte bara på det svenska försvaret utan på alla aktörer i samhället att vara redo för såväl kris som krig. För ett år sedan genomförde Försvarsmakten den största nationella militära övningen på 20 år, Aurora 17. Den fick stor uppmärksamhet och påverkade människors vardag och resvägar i de områden där övningen pågick, bland annat i Stockholm. Över 20 000 män och kvinnor inom Försvarsmakten liksom från andra myndigheter och organisationer var involverade.

- Hur skapar man acceptans och förståelse hos allmänheten för behov av en militär övning i stor skala, utan att skrämma upp?
- Hur planerades, analyserades och anpassades kommunikationen genom hela organisationen - inför, under och efter satsningen?
- Hur gick arbetet till för att Försvarsmakten och många civila aktörer skulle kunna agera samspelt i sin kommunikation?
- Hur hanterade man desinformation eller felaktig information om övningen?
- Hur hanterades pressarbetet vid den olycka som inträffade inom övningen?
- Vilka var de största utmaningarna respektive framgångsfaktorerna?

Aurora 17 bidrog till ett ökat förtroende för Försvarsmakten och den svenska försvarsförmågan hos allmänheten. Övningen var en framgång, även kommunikativt. Denna morgon möter du Aurora 17:s kommunikationschef Rickard Wissman och hans kollega Elisabet Bjelke från Försvarsmakten. Hör dem berätta om hur de jobbade med kommunikationsarbetet, vad som var viktigt och vad som var svårt - och ställ dina frågor. 


Hålltider:

Från 08.00 – Registrering, frukost och mingel
08.30 – Seminarium börjar
09.30 – Avslut

Varmt välkommen!

Jenny Axäll och övriga ambassadörer i Region Stockholm

 

För att enkelt hålla dig uppdaterad om Sveriges Kommunikatörers evenemang nära dig – följ Region Stockholm på facebook.

Få 25 % rabatt på alla kurser

Bli medlem
loader
Laddar