Bäst i text - utveckla ditt skrivande

BÄST I TEXT - LÄR DIG UTVECKLA DITT SKRIVANDE

 

3 DAGAR I STOCKHOLM
14 SEPTEMBER, 4 OCH 25 OKTOBER
TOMAS DALSTRÖM

 

”Alla texter som produceras ska utföra ett arbete. Alla texter som används - externt eller internt - kommer därför att generera intäkter eller skapa kostnader. Produktionen av texter är därför viktigare än någonsin.”
Tomas Dalström

Hjärnan är målet för all kommunikation. Den som har kunskap om hur den fungerar – dess möjligheter och begränsningar – har större förutsättningar att nå mottagarens hjärna med sitt budskap. Hjärnforskningen hjälper dig att bättre förstå hur du kan nå ut med ditt budskap, beröra dina läsare och nå maximal effekt.

Under tre dagar går vi igenom hur du skriver för nätet och digitala plattformar och hur du ska skapar texter som påverkar. Det kan vara dina journalistiska texter så som pressmeddelanden och nyhetsartiklar samt hur du kan utveckla ditt kreativa skrivande med copytexter, bild och ljud.

Du får konkreta råd och verktyg som utvecklar ditt skrivande och din kommunikativa förmåga. Vi börjar alla dagar med en kreativitetsövning för att stimulera skrivande och skrivprocessen.

Tomas Dalström har lång erfarenhet som kursledare.  Han har lagt ner flera tusen timmar på att försöka förstå hur hjärnan fungerar, när det gäller kommunikation.  Han har läst böcker, rapporter och gjort närmare 50 timslånga intervjuer med några av Sveriges ledande forskare och andra specialister.

Hjärnforskare hyllar hans bok Bäst i text Läseboken/Skrivboken som också ingår i kursen.

 

Dag 1 – Skriva för nätet och responsiva texter

Innehåll

•    Hjärnkoll - Läsprocessen & skrivprocessen
•    Inlärning och kreativitet
•    Analys av färdiga texter med olika övningar
•    Analysera webbtexter både innehållsmässigt och textens arkitektur
•    Kreativ skrivuppgift
•    Responsiva texter – att skriva för olika plattformar
•    Genomgång av ”eget arbete” till nästa gång

Dag 2 – Skriva journalistiskt

Innehåll

•    Kort uppföljning av ”eget arbete”
•    Vad innebär kreativt skrivande
•    Hjärnkoll - Medvetandet, uppmärksamhet, medvetandet, arbetsminnet, långtidsminnet
•    Nyhetsvärdering – att skriva journalistiskt
•    Kreativ skrivuppgift
•    Vad karaktäriserar ett pressmeddelande, nyhetsbrev och en informationstext?
•    Genomgång av ”eget arbete” till nästa gång

Dag 3 - Copywriting

Innehåll

•    Hjärnkoll -  Multitasking, arbetsmiljöer, motivation, förändring
•    Genomgång av copyplattform
•    Skriva för bild/ljud
•    Kreativ skrivuppgift
•    Skriva copytext
•    Analysera copytexter
•    Frågesport – på hela utbildningen

 

Kursledare

Tomas Dalström har skrivit professionellt i trettio år. Han har fått nationella och internationella utmärkelser för journalistik, dramatik, beställningsfilm, reklamfilm och interaktiva produktioner.

Idag skriver han böcker, artiklar, föreläser och utbildar. Tomas deltar som konsult med specialistkompetens, i det treåriga projektet ”Begriplig text och information för alla”. Målet är att förbättra tillgången till begriplig och tillgänglig samhällsinformation för alla i Sverige och speciellt dem med olika typer av funktionshinder.

Forskare från flera universitet, konsulter med specialistkompetens och myndigheter kommer att ingå i gruppen, tillsammans med fyra organisationer för personer med funktionsnedsättningar.

 

Frågor om kursinnehållet?

Kontakta gärna Nilla Peterson, Sveriges Kommunikatörer nilla.peterson@sverigeskommunikatorer.se eller våra kursledare direkt om du har frågor kring innehållet i våra kurser! 

 

Kursledare

Tomas Dalström

Tomas Dalström: ”Alla texter som produceras ska utföra ett arbete. Alla texter som används - externt eller internt - kommer därför att generera intäkter eller skapa kostnader. Produktionen av texter är därför viktigare än någonsin.”

Information

Datum & tid

25 okt 2017 25 okt 2017 , kl. 09:00 – 16:00

Plats

Academic House

Torsgatan 30

Ort

Stockholm

Medlemspris

14.900 kr exkl. moms

(Ordinarie pris: 19.865 kr exkl. moms)

Sista datum för anmälan

13 september 2017

Kom ihåg bekräftelsen

När du bokar dig till någon av Sveriges Kommunikatörers aktiviteter får du alltid ett mejl som bekräftar att din bokning är mottagen. Du kan även se dina kommande aktiviteter under "Min sida". 

Om du inte fått något bekräftelsemejl (eller inte kan se dina kommande aktiviteter under "Min sida"), är din bokning inte genomförd. För att få hjälp, se vår FAQ eller kontakta någon av Sveriges Kommunikatörers medarbetare.

Kontakt 

Faktureringsuppgifter och bokningsvillkor

Kom ihåg att alltid kolla vilka bokningsvillkor som gäller. Vid lokala evenemang tar Sveriges Kommunikatörer ut en no show-avgift på 300 kronor om du avbokar dig senare än 24 timmar innan aktiviteten. Du behöver därför alltid ange dina faktureringsuppgifter, även när evenemanget är kostnadsfritt. 

Observera att det för kurser och program finns särskilda bokningsvillkor, se länken nedan.

Bokningsvillkor

Få 25 % rabatt på alla kurser

Bli medlem
loader
Laddar