Visuell storytelling

FÖRMEDLA RÄTT BUDSKAP MED SMARTA BILDVAL

1 DAG
27 APRIL I STOCKHOLM
BENKE CARLSSON

”Idag är bilden kommunikatörens främsta verktyg för att nå fram med sina budskap. Bra bilder berör, upprör och förför. Samtidigt vet få vad det är som gör att en del bilder fungerar medan andra går oss förbi.”
Benke Carlsson, kursledare

”Det bästa med kursen var att få utbyta erfarenheter med andra, med en kompetent men öppensinnad kursledare i ryggen — och att få tips och argument för specifika problem.”
Nina Ransmyr, Bildredaktör, Lunds universitet

Kursbeskrivning

En bra bild väcker intresse och framkallar känsla. I stort följs den klassiska medieretoriken: bilden ska vara unik, aktuell, nära läsaren och gärna oväntad. Bild är ett fantastiskt verktyg för att skildra livsöden och nyheter som är svåra att beskriva med en text. En del bilder kommunicerar, andra säger ingenting alls. Och att en bild säger mer än tusen ord är en gammal sanning – men hur hittar vi rätt bilder för publicering på webb och i sociala medier?

Vår visuella kommunikation påverkar bilden av oss – vårt varumärke. Under kursdagen går vi igenom bildens roll i organisationens digitala kommunikation och utforskar de visuella element som framkallar intresse och känsla hos vår målgrupp.

Vi utgår från en visuell strategi och avslutar med konkreta verktyg för bättre bilder på webb och i sociala medier. Teori varvas med praktik och kursdeltagarna får arbeta med den egna organisationens policys och bildspråk. Kursen riktar sig till de på företag och organisationer som har ett strategiskt ansvar för bildkommunikationen i stort. Samtidigt kan den vara bra och inspirerande för de som publicerar bilder i olika kanaler. Man lär sig tänka bild, helt enkelt.

Programpunkter

  • Fem steg mot en visuell strategi
  • Bildteori, bildretorik och bildkomposition
  • grunderna i bildanalys
  • Fotografi, rörlig bild, illustration, grafik och multimedia – vad fungerar bäst?
  • Tips för att snabbt hitta rätt bild
  • Redigera bilder för publicering på webben
  • Visuell storytelling – framgång med bild på Facebook, Twitter, Pinterest och Instagram
  • Bli en bättre beställare – bildbrief, lagar och avtal

Frågor om kursinnehållet?

Kontakta gärna Nilla Peterson, Sveriges Kommunikatörer nilla.peterson@sverigeskommunikatorer.se eller våra kursledare direkt om du har frågor kring innehållet i våra kurser!

 

Kursledare

Benke Carlsson

Benke Carlsson är ansvarig för utbildning på OTW. Han har en bakgrund som journalist, bildredaktör, bildbyråchef, kommunikationskonsult och marknadschef, samt som vice vd på Publik. Benke har skrivit tre böcker och varit lärare i strategisk kommunikation vid RMI Berghs, samt i webbjournalistik på Poppius Journalistskola.

Information

Datum & tid

27 apr 2017 27 apr 2017 , kl. 09:00 – 16:30

Plats

Summit Skofabriken

Hornsbruksgatan 23

Ort

Stockholm

Medlemspris

5.495 kr exkl. moms

(Ordinarie pris: 7.325 kr exkl. moms)

Sista datum för anmälan

26 april 2017

Kom ihåg bekräftelsen

När du bokar dig till någon av Sveriges Kommunikatörers aktiviteter får du alltid ett mejl som bekräftar att din bokning är mottagen. Du kan även se dina kommande aktiviteter under "Min sida". 

Om du inte fått något bekräftelsemejl (eller inte kan se dina kommande aktiviteter under "Min sida"), är din bokning inte genomförd. För att få hjälp, se vår FAQ eller kontakta någon av Sveriges Kommunikatörers medarbetare.

Kontakt 

Faktureringsuppgifter och bokningsvillkor

Kom ihåg att alltid kolla vilka bokningsvillkor som gäller. Vid lokala evenemang tar Sveriges Kommunikatörer ut en no show-avgift på 300 kronor om du avbokar dig senare än 24 timmar innan aktiviteten. Du behöver därför alltid ange dina faktureringsuppgifter, även när evenemanget är kostnadsfritt. 

Observera att det för kurser och program finns särskilda bokningsvillkor, se länken nedan.

Bokningsvillkor

Få 25 % rabatt på alla kurser

Bli medlem
loader
Laddar