Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Cookie-döden och kommunikatörer: 5 sätt du kan anpassa din kommunikation

Under 2024 kommer tredjepartskakor att fasas ut och cookie-döden är ett faktum. Vad är egentligen tredjepartskakor, vad innebär cookie-döden för dig som kommunikatör och vad kan du göra för att anpassa din kommunikation till denna förändring?

Två kakor som ligger på en vit yta. Ena kakan är sönder.

Cookie-döden syftar till förändringar i hur webbläsarkakor (cookies) hanteras, vilka samlar in användardata för att skapa riktade annonser. Tredjepartscookies spårar användares aktiviteter över olika webbplatser utan tillsyn eller samtycke. Med hänsyn till dataskyddsförordningen GDPR kommer tredjepartskakor att fasas ut under 2024.

– Det är lite av en dataparadox. Vi har en automatiseringstrend inom digital marknadsföring som fortsätter att vara stark. Fler och fler optimeringsbeslut tas av plattformarnas algoritmer, men samtidigt fortsätter det att bli svårare att samla in den data som behövs för att algoritmerna ska fatta bra beslut. Vi behöver alltså data för att prestera bättre, men data blir mindre tillgängligt, säger Linus Thorstenson på Pineberry, en byrå som fokuserar på sökmotormarknadsföring och annonsering i

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem