Andris Zvejnieks

3 påståenden om kommunikationsåret 2020

Publicerad: 25 nov 2019

Nyligen släppte kommunikationsexperten Andris Zvejnieks, tidigare kommunikationsdirektör för SAS Sverige och Systembolaget, en checklista med frågor han tycker att alla som jobbar med kommunikation bör ställa sig inför 2020. Vi bad honom lista vad han tror kommer att definiera det strategiska kommunikationsåret 2020.  

1. 2020 blir det självklart att kommunikationschefen sitter i ledningsgruppen

– 2020 tycker jag att organisationer som kallar sig kommunicerande ska börja känna att det är lite konstigt om kommunikationschefen inte sitter i ledningsgruppen. Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är inte längre en kompetens som kan stängas in på kommunikationsavdelningen. Det underlättar om kommunikationschefen finns med runt bordet när viktiga beslut diskuteras och fattas.

 

2. Fler kommer att tvingas lägga undan planen …

– ‘Planning is everything, the plan is nothing’. Redan Eisenhower sa det. Nu är det dags att börja leva efter det. Genom att ta fram väl genomarbetade kommunikationsplaner identifierar vi vilka problem som ska lösas, vi enas om avgörande vägval, samlar våra tankar, spikar gemensamma mål och styr handlingsenergin åt samma håll. Det är ett jättebra stöd. Men det är allt det är. 2020 måste man skaffa sig en strategi för att veta när man ska våga frångå sin kommunikationsplan också.

 

3.  …men se till att du har benkoll på vem du är innan du anammar strategisk improvisation

­– Det har blivit populärt att tala om att vara agil och att anmana strategisk improvisation för att fånga tillfällen i flykten. När man på allvar börjar improvisera är det viktigare än någonsin att veta vad man står för. Organisationer som tillämpar strategisk improvisation måste vara överens om sin vision, sin mission, de strategiska vägvalen och ha en grundmurad gemensam syn på vart man är på väg. Det är ett steg längre än att ’bara’ frångå planen, som i punkten ovan.

 

Läs mer: Ta del av Andris Zvejnieks checklista som tar dig hela vägen till en framgångsrik kommunikationsplan.

 

Andris Zvejnieks trendspaning:

+

Fler blir bättre på att lyssna på dem i organisationen som har kontakt med nyckelmålgrupper.

Inte fullt lika många följer upp de data som de får in när de lyssnar.

 

+

Bättre fokus på att forma kommunikation utifrån mottagarens behov, inte avsändarens.

Det tillämpas framför allt i kommunikation med externa målgrupper. I internkommunikationen utgår man fortfarande från att medarbetarna läser och tillgodogör sig all information man skickar ut, oavsett ordval, tajming och format.

Relaterat innehåll

adobestock 172499047.

Andris Zvejnieks checklista tar dig från blankt blad till komplett plan. Strategiska frågor som fungerar lika bra för långsiktig planering som för ...

loader
Laddar