Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Här är ingredienserna du behöver för att skapa beteendeförändring

Det ökade intresset för beteendeförändrande kommunikation har inneburit nya möjligheter, men det har också skapat en hel del etiska frågetecken. Niklas Laninge är expert på beteendedesign, och delar här med sig av vilka verktyg du behöver för att åstadkomma beteendeförändring. Han delar även med sig av de etiska riktlinjer som ser till att du jobbar på rätt sätt.

Niklas Laninge i mörkblå kavaj

 

Intresset för beteendeförändrande kommunikation har ökat i takt med att organisationer i allt högre utsträckning tillhandahåller digitala tjänster för sina användare. Det gör det lättare för oss att veta på vilka plattformar mottagaren finns. Niklas Laninge är psykolog och expert på beteendedesign. Han menar att digitaliseringen har gjort oss mer öppna för att förändras. Kombinationen av en ökad förändringsbenägenhet och möjligheten att skräddarsy innehåll skapar en bra grund för beteendeförändrande kommunikation. 

Niklas menar att beteendeinformerad kommunikation är ett relativt nytt fält, som går ut på att använda psykologiska metoder om beteendeinsikt för att åstadkomma en förändring. Kärnan i Niklas verksamhet är att ge kommunikatörer en verktygslåda och en process för att kunna jobba på rätt sätt med beteendeförändring. Niklas beskriver processen som att sätta ihop olika pusselbitar för att få en helhetsbild över beteende och lösning. 

 

Beteendeförändring: processen

1) Identifiera beteendeutmaningen. Bryt ned vilka beteenden du kan urskilja i den specifika utmaningen.

2) Sätt en beteendediagnos. Analysera vilka beteenden som leder till specifika resultat. 

3) Välj insatser. För att kunna bryta barriärerna måste du välja ut de verktyg du ska använda.

4) Skapa kommunikation. 

 

För att göra processen tydligare ger Niklas ett exempel på hur en sådan process kan se ut i verkligheten:

 

Beteendeutmaning: Unga vuxna som inte har gymnasiebehörighet. Den fiktiva organisationens avsikt är att fler unga vuxna ska genomgå en beteendeförändring som leder till gymnasiebehörighet. 

 

Beteendediagnos: Hitta det viktigaste beteendet som kommer att ge mest effekt. Är det så att det saknas information om fördelarna med gymnasiebehörighet? Är de kommunikationsinsatser som genomförts inte tillräckligt inspirerande? Finns det inte platser för personer utan gymnasiebehörighet att komma i kontakt med vuxenutbildningar?

 

Insatser: Beroende på vad beteendediagnosen visar kan du genomföra lämpliga insatser. Kanske är det en jobbmässa, att besöka en vuxenutbildning eller ökad kontakt med studie- eller yrkesvägledare.

 

När du skapar kommunikation är det viktigt att våga experimentera med olika insatser, menar Niklas. 

 

– Du kanske inte ska använda hela annonsbudgeten innan du vet vad som faktiskt fungerar. Du kan exempelvis testa dig fram genom att designa fyra olika experiment. Det kan vara att skapa fyra kampanjer med olika budskap, eller testa fyra olika skyltningar i fönstret. Om det inte händer något får du tänka om och göra en ny analys.

Innan du börjar experimentera med kommunikationsinsatser menar Niklas att det är viktigt att du har kunskap om mätning och uppföljning av resultat. 

 

– Mätning är det jag upplever är den största utmaningen för organisationer. Det kan handla om att vissa KPI:er inte är tillgängliga eller att du väljer nyckeltal som mäter fel saker. Du måste helt enkelt bli bättre på mätning. Ofta finns rätt nyckeltal någon annanstans i organisationen som inte brukar vara involverade i kommunikationsprocesser. Det kan vara en avdelning som inte hanterar data på ett sätt som gör att andra kan använda den, så kompetensen finns ofta där ute någonstans utan att vara tillgänglig för andra.

 

I vems intresse? Etiska frågetecken kring beteendeinriktad kommunikation

 

Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!

 

Artikeln innehåller också:

  • En checklista med frågor som du kan ställa dig själv innan du börjar arbeta med beteendeförändrande kommunikation.
  • Tips om etiska ramverk.

 

Våra medlemmar får:

  • Verktyg, checklistor och en kunskapsbank för kommunikatörer
  • Delta kostnadsfritt på webbinarier, seminarier och event
  • 25 % rabatt på våra populära utbildningar och nätverk
  • Ett nyhetsbrev med aktuella artiklar varje vecka
  • Juridisk hjälp inom kommunikations- och medierätt via Fråga advokaten
  • Rabatter från våra samarbetspartners 
  • Rabatt på våra platsannonser

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem