Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Metoderna för målgruppsanalys

Som kommunikatör har du en mängd olika kanaler att förhålla dig till för att nå ut med ditt budskap – och de blir fler och fler. Behovet av att förstå sin målgrupp ökar ständigt, men samtidigt använder många kommunikatörer målgruppsanalys på helt fel sätt. Vi har pratat med Petronella Barvaeus, kursledare på Sveriges Kommunikatörer, om hur du effektivt använder målgruppsanalys som verktyg i ditt dagliga arbete.

Händer håller i träfigurer i olika färger

När det digitala utrymmet blir allt mer komplext skapas högre krav på att du som kommunikatör ska leverera. Petronella Barvaeus menar att det finns betydligt fler möjligheter att vara träffsäker och relevant för sin målgrupp idag, men också fler möjligheter att hitta kreativa vägar för att paketera sin kommunikation. Idag vill målgrupper i högre utsträckning få anpassad kommunikation i sina valda kanaler, samtidigt som de utgår ifrån att den ska vara enkel att ta till sig.

 

– Som användare förväntar du dig att det ska vara lika enkelt att navigera Skatteverkets eller Försäkringskassans hemsida som det är att beställa hem en matkasse. 

 

Trots att förväntningarna blir större står många organisationer och stampar när det kommer till målgruppsarbete. Petronella menar att målgruppsanalys som verktyg används alldeles för sällan, och att man dessutom ofta överkomplicerar arbetet. 

 

– En målgruppsanalys ska alltid ha ett tydligt syfte. Du ska veta vad du ska använda insikterna till genom att sätta specifika mål i början. En målgruppsanalys ska inte vara bred och omfattande, utan ska hjälpa dig att göra vägval i specifika insatser. Jag brukar säga att en bra målgruppsanalys ska komma med insikter som vi kan agera på. 

 

Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!

 

Artikeln innehåller också:

  • Riskerna med en mindre bra målgruppsanalys och hur du ska tänka istället
  • Orsaker till att målgruppsanalyser ofta stagnerar
  • Metoderna för målgruppsanalys

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem