Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

3 utmaningar med CommTech

Som kommunikatör har du förmodligen hört talas om Commtech. Årets Nordic Communications Report visar dock att det saknas en grundläggande förståelse för vad begreppet innebär. Anna Åkerlund och Fredrik Hallberg, grundare av konsultbyrån Polarsken, berättar här vad du som kommunikatör behöver veta om Commtech – och redogör för tre vanliga utmaningar.

Anna Åkerlund och Fredrik Hallberg, Polarsken

Vad är commtech – och hur används det i kommunikationsarbetet?

 

Anna och Fredrik på Polarsken är två av föreläsarna på Sveriges Kommunikatörers nya managementprogram. De dedefinierar begreppet Commtech som samlingsnamnet för de digitala verktygen, teknikerna och datan som kan effektivisera, automatisera och underlätta kommunikationsarbetet.

 

– Det finns ny, modern teknik som och gör att mycket av det jobbet man gjorde tidigare kan göras snabbare och mer effektivt med mindre fel, mindre mänsklig inblandning, bättre precision och mer data. Man får mer saker av den här tekniken, helt enkelt, säger Fredrik.

 

Några exempel på verktyg under paraplyet för Commtech som du förmodligen använder redan idag är Google Analytics, Google Keyword Planner eller SurveyMonkey. Verktygslådan med olika system kallas för “tech stacks”, och spänner över flera fält: från innehållsproduktion till analys och insikt. Med verktygen kan du dels automatisera mycket manuellt arbete, men den största fördelen är att du får tillgång till en stor mängd data som du kan använda för att optimera din kommunikation. 

 

– Som kommunikatör underlättas arbetet enormt med dessa olika verktyg. De gör att relationen eller dialogen med den du ska kommunicera med blir betydligt enklare att både skapa, upprätthålla och optimera. Tekniken möjliggör insamling av data, och datan gör att du får insikter som du kan ta beslut på, menar Anna.

 

Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!

Artikeln innehåller:

  • 5 utmaningar med CommTech

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem