Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Gör dig synlig på sociala medier – så fungerar algoritmerna

Landskapet för sociala medier blir allt mer komplext. För att göra det lättare att navigera på plattformarna finns algoritmer som kurerar vilka inlägg som får synas i ditt flöde – och vilka som inte får göra det. Christina Norling, strateg på Maniola Studios, förklarar hur du som kommunikatör bör tänka kring algoritmer på sociala medier.

En man som sitter vid en dator, från skärmen kommer det flera symboler som visar på att folk reagerar på inlägg.

Sociala medier är några av de viktigaste verktygen kommunikatörer arbetar med. Med hjälp av organiska poster bygger du relationer och engagerar dina följare, och med hjälp av annonsering kan du bland annat nå ut till en bredare målgrupp. För att lyckas är det viktigt att ha en grundförståelse för hur algoritmerna på sociala medier fungerar. Vi har pratat med strategen Christina Norling, som hjälper dig att reda ut begreppen.

Vad gör algoritmer på sociala medier?

– Till att börja med är det inte bara ”en algoritm”, utan det är flera lager av algoritmer som genom inlärning och förutsägelser jobbar för att du som användare ska få en så bra upplevelse på plattformen som möjligt. Varje gång du loggar in på exempelvis Instagram eller uppdaterar ditt flöde kommer du att se nya inlägg som algoritmerna sorterat ut för just dig baserat på vad de tror att du kommer att vilja se och interagera med.

Varför behövs algoritmer på sociala medier?

– Tidigare var flödet på sociala medier mer kronologiskt, det vill säga att det som laddades upp senast var det som syntes först. I takt med att plattformarna har dragit till sig allt fler användare och att kanalerna fylls med allt mer innehåll behöver inläggen sorteras och rankas i större grad för att flödet inte ska bli en enda röra. Samtidigt är algoritmernas syfte inte enbart altruistiska, utan plattformarna tjänar såklart på att du som användare spenderar längre tid på att scrolla. Därmed kan du exempelvis exponeras för fler annonser, vilket är kanalernas primära intäktskälla.

Hur påverkas jag som kommunikatör av algoritmerna?

– Algoritmerna är till för användarna, men kan leda till att kommunikatörer och annonsörer missgynnas då det blir svårare att nå ut till sina målgrupper. Facebook har exempelvis varit väldigt tydliga med att poster från vänner och familj premieras i flödet, vilket gör det svårare för företag och organisationer att synas utan att betala för det. Den organiska (ej betalda) räckvidden har stegvis sjunkit sedan flera år tillbaka, vilket kan göra att det känns meningslöst att lägga upp inlägg som ändå ingen ser eller gillar.

Just därför är det jätteviktigt att följa upp och utvärdera vad som kan förbättras. Kan innehållet anpassas bättre efter kanalen och användarbeteendet? Vad engagerar dina följare och hur kan du göra mer av det som funkar? Är du aktiv på samma kanaler och vid samma tidpunkter som din målgrupp? Detta är några av nyckelfrågorna när det kommer till att navigera sig i algoritmernas djungel.

Vilka risker finns med algoritmer på sociala medier?

– När det gäller algoritmer och maskininlärning i stort finns en risk för partiskhet, det vill säga att beslut tas på fördomar snarare än fakta. Detta kan leda till att du exempelvis exponeras för innehåll som kan vara skadligt eller triggande. Ett exempel är Instagram, som just nu utreds då studier pekar på att plattformen kan vara ohälsosam för unga.

Att algoritmerna blir fartblinda eller ”för smarta” kan få omfattande konsekvenser, vilket gör att granskningen och utvecklingen av dem är konstant. Facebook gör ständigt uppdateringar i sina algoritmer, där vissa är märkbara och andra inte, vilket gör att kunskapen om dem snabbt kan bli daterad. Därför är det viktigt att läsa på och hålla sig uppdaterad – både som kommunikatör och som användare. Att vara både nyfiken och ifrågasättande är ett bra förhållningssätt för att kunna navigera i det föränderliga landskapet.

3 tips: så ökar du din synlighet på sociala medier

  • ​​Läs på och lär dig grunderna. Algoritmerna justeras hela tiden, men om du har en uppfattning om grunderna för hur det fungerar på de kanaler du använder mest eller är mest beroende av har du kommit en bra bit på vägen.
  • Lär dig om din organisations data på sociala medier. De flesta sociala medier tillhandahåller mycket data för både organiska poster och annonsering. Sätt dig in i resultatet och försök utvärdera vilken typ av inlägg, media, tonalitet och timing som funkar bäst för er.
  • Testa och utvärdera systematiskt. Rykten sprids snabbt och nya "sanningar" uppstår lätt. Vad som fungerar för ett företag behöver dock inte nödvändigtvis fungera för ett annat. Välj ut en åtgärd åt gången och testa det under en bestämd period. Utvärdera sedan resultatet – presterade justeringarna bättre eller sämre? Agera sedan därefter. Våga ge testet lite tid att för att du ska kunna samla in tillräckligt med data, och testa bara en sak åt gången för att kunna härleda resultatet rätt.