Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Karin Hagman: 5 tips för ett sundare arbetsliv

MIN KARRIÄR | Stress och kriser som avlöser varandra – att befinna sig på botten är något av det mest skrämmande vi kan utsättas för. Karin Hagman är VD på IQ och styrelsemedlem i Sveriges Kommunikatörer. Hon menar att modet att se våra misstag i vitögat är en förutsättning för utveckling. Vi har pratat om hur kommunikation blir en allt viktigare ledaregenskap, att sträva efter en sund arbetsplats och hur du gör för att ta dig upp när du nått din gräns.

Karin Hagman

År 2016 inledde Aftonbladet en granskning av Fackförbundet Kommunal som ledde till en organisatorisk och medial kris. Karin Hagman arbetade vid denna tid som Kommunals kommunikationschef, och befann sig plötsligt mitt i stormens öga av en nationell medieskandal. I efterhand ser hon på krisen som en period av personlig utveckling, och har tagit med sig erfarenheterna i sin fortsatta karriär som VD på IQ.

 

– Genom att sättas i den situationen utvecklades jag väldigt mycket, både inom kommunikation och som människa. Ett misstag från mitt håll var att jag hade kännedom kring vissa av de saker som hade hänt, vilket jag borde ha lyft fram direkt. En kris behöver inte eskalera till de nivåerna om du tar kontroll över situationen. Om du blir avslöjad däremot blir det problem.

 

Karin menar att personlig utveckling sker som effektivast när du vågar testa nya saker och se dina egna misslyckanden i vitögat.

 

– När du känner att allt har gått fel och att du står på botten så utvecklas du som mest. Jag har gjort det några gånger, och det gör väldigt ont i stunden. Men när tiden går och du får perspektiv på händelsen kommer du ha lärt dig jättemycket. Att våga är otroligt viktigt för att komma vidare, och misslyckanden är en naturlig konsekvens av att våga. 

 

För att kunna våga följa din magkänsla måste du ha människor runt dig som stöttar dig, menar Karin. Hon poängterar också vikten av att komma ihåg att du är mer än ditt jobb, och att du har ett liv med vänner och familj utanför arbetet. Karin har tagit med sig erfarenheten in i sin ledarskapsstil idag, och ser lyhördhet och teamkänsla som några av de viktigaste värdena. 

 

– Det handlar om att lösa saker tillsammans, att blicka framåt men också att utvärdera det som har hänt. Det handlar inte om att utreda skuldfrågan, för om någon är med om ett misslyckande är det ett misslyckande för oss alla. Det är en nyckel i mitt ledarskap. Jag och mitt team ska kunna lösa saker tillsammans, dela glädje, dela misslyckanden och dela framgångar. Ju mer man kan skapa den känslan som ledare desto bättre kommer ni att arbeta och då kommer även resultaten.



“Fler kommunikatörer kommer att bli chefer i framtiden”

 

Under det senaste årtiondet har arbetsmarknaden förändrats i grunden i och med den ökade digitaliseringen och globaliseringen. De nya förhållandena förutsätter ett förändrat ledarskap, där kommunikativa egenskaper blir allt viktigare. Karin förutspår att allt fler kommunikatörer kommer att vara chefer i framtiden, då pedagogik och emotionell intelligens blir allt viktigare på dagens arbetsmarknad.

 

– Du måste ha förmågan att få med dig människor, och det upplever jag att det handlar mycket mindre om vad man säger och mycket mer om vad man gör. En nyckel och en utmaning i mitt ledarskap är att lyssna och ställa frågor, och att inte försöka komma med svaren hela tiden. Jag har upptäckt att mina medarbetare ofta är mycket smartare än mig, och som ledare måste du vara ödmjuk inför det.

 

I sitt ledarskap drivs Karin både av nyfikenhet på det okända och viljan att göra människors liv bättre. Därför kommer hon efter sommaren att kliva in i ett nytt uppdrag som VD för Suntarbetsliv. Där kommer hon att arbeta för friskare arbetsplatser.

 

– Framgång för mig är att känna att jag gör skillnad på riktigt i människors liv, då känner jag enorm tillfredsställelse. Jag vill att mina medarbetare ska se tillbaka på mig som en bra chef. Med ett bra ledarskap förbättras din organisation i alla led. Du gör livet för dina medarbetare bättre, vilket leder till att vi tillsammans kan göra ett bättre jobb som förändrar andra människors liv.

 

På dagens arbetsmarknad är flexibilitet en hårdvaluta. För att vara framgångsrik som kommunikatör menar Karin att du måste arbeta mer agilt och våga improvisera, men flexibiliteten förutsätter också ett sunt arbetsklimat där du känner dig trygg. 

 

– Det finns en inneboende konflikt mellan flexibilitet och trygghet. Chefens roll är viktig här, har du ett tryggt arbetsklimat där du känner dig uppskattad, och där du känner att din chef och dina kollegor uppskattar din kompetens så kan du lösa det mesta. Men om det finns en bristande tydlighet i rollen, och du dessutom känner dig osäker blir det väldigt jobbigt. När du går mot mer flexibilitet måste du som ledare arbeta med att stärka grundtryggheten bland dina medarbetare.

 

Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!

 

Artikeln innehåller också:

  • Karin Hagmans 5 tips för ett sundare arbetsliv.

 

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem