Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Lär dig att tala så att andra vill lyssna – 3 retoriska knep som sätter dig i rampljuset

Vill du bli bättre på att övertyga en publik och skapa minnesvärda presentationer? Många känner en stor nervositet inför tala framför människor, eftersom det kan kännas både utlämnande och riskabelt. Här är de 3 tipsen du behöver för att skapa övertygande presentationer som berör.

Mikrofon på en scen

Hur övertygar du din publik om att det du har att säga är värt att lyssna på? Läran om retorik utvecklades både på en teoretisk och praktisk nivå ungefär 400 år innan vår tideräkning, där de antika verktygen än idag används för att forma hur vi talar på ett övertygande sätt.

 

Du känner förmodligen till de vanligaste retoriska medlen ethos, pathos och logos som enkelt beskrivet kan översättas till hur du framstår som person, hur du berör och påverkar personers känslor samt hur du använder dig av rationella och faktabaserade argument. Vi har tagit fram tre tips för hur du utvecklar din presentationsteknik med hjälp av experter på området.

 

Tips 1: Låt inte din nervositet göra dig ursäktande

“Förlåt, jag ska bara säga ett par saker…”

“Bara så att ni vet har jag inte haft tid att förbereda så noga…”

“Detta kanske inte är ett så roligt ämne men…” 

 

Du har kanske själv inlett en presentation genom att be ursäkt för dig själv. Denna typ av retorik är i många fall ett nervöst försök att verka mer ödmjuk och hänsynsfull till lyssnarens tid. Den kanadensiska retorikexperten och föreläsaren John Zimmer menar dock att du genom att be om ursäkt i början av din presentation förlorar självförtroendet, vilket leder till att din publik tappar intresset. 

 

För att undvika att hänfalla till en ursäktande retorik menar Zimmer att du ska förbereda din presentation genom att fundera på hur du kan stimulera din publik. Finns det en bra historia du kan berätta för att fånga intresset? Kan du visa en bild eller ett videoklipp? 

 

Tips 2: Använd dig av en berättelsestruktur

En riktigt bra presentation förutsätter att du har något viktigt eller intressant att prata om. I en intervju med Harvard Business Review  förklarar TED-kuratorn Chris Anderson att människan är programmerad att lyssna till historier. När du följer en klassisk berättelsestruktur kan du använda dig av metaforer som skapar ett narrativ, oavsett vilket ämne du presenterar inom. Anderson menar att en bra och engagerande presentation känns som att du tar publiken på en minnesvärd resa. 

 

Om du väljer att vinkla din presentation utefter en berättelsestruktur måste du fundera på var den ska starta och var den ska sluta. Anderson menar att de bästa presentationerna löst följer strukturen av en detektivberättelse, där talaren inleder med att presentera ett problem som övergår i det som utgör merparten av presentationen: sökandet efter lösningen. Talet avslutas sedan med en “aha”-upplevelse som skiftar publikens perspektiv på ett meningsfullt sätt.

 

Tips 3: Engagera och involvera din publik

När du har lyckats skapa en bra inledning av din presentation måste du kunna hålla fast i den höga energinivån genom att ytterligare engagera din publik. Mary Lue Peck är VD för National Speakers Association, och berättar i en intervju med Forbes att ett misstag är att fokusera allt för mycket presentationens verbala innehåll. Hon menar istället att en lyckad presentation inte bara handlar om de ord du säger, utan även om ditt kroppsspråk, din ton och de historier du berättar. Om du lyckas integrera dessa delar i din presentation kommer budskapet att nå fram till din publik. 

 

Ett grundläggande tips för att engagera sin publik är att inte stå stilla, menar Mary Lue Peck. Genom att gå runt aktiverar du dina åskådare naturligt, då de kommer att följa dig med blicken genom rummet istället för att stirra på samma punkt.

 

Vill du ta dina presentationer till nästa nivå? Utforska vår kurs i storytelling!