Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Med en kraftfull snärt väcker du även de mest distraherade

Om du klurar över om storytelling ändå inte är en trend på väg att passera sitt bästa före-datum, fråga Netflix. Eller Amazon. Eller någon av de andra jättarna som just nu pumpar in miljarder dollar i streamingbranschen. – Hollywood har inte fel. Människor älskar storytelling, säger Ulrika Nybäck, som arbetat med strategisk och affärsdriven kommunikation i mer än 20 år.

Ulrika Nybäck

Hej Ulrika, varför fungerar fortfarande storytelling?

– Det handlar om våra hjärnor. Vi är programmerade så. Hjärnan ser i bilder och med dramaturgisk kommunikation väcker vi känslor som skapar minnen. Omgivningen har förändrats, men våra hjärnor gillar fortfarande samma saker. Storytelling är helt enkelt ett av de bästa sätten att få människor att minnas dig och ditt varumärke. Men det finns många missförstånd kring vad storytelling är.

Vilka missförstånd?

– Att man tror att man måste skrika högt och mycket för att människor ska minnas, till exempel. Sen finns det en övertygelse om att allt måste vara kort och rörligt idag. Det är en myt. Jag brukar fråga personer som säger det, om de själva lyssnat på en 90 minuter lång podd på senare tid. Och det har nästan alla.

Storytelling i kommersiella sammanhang slog igenom på 1990-talet. Har vi inte vattnat ur den trenden nu?

– Storytelling är inte en trend. Berättelser har alltid fyllt en funktion för människor och bra berättelser kommer alltid att vara ett sätt att nå fram till människor. Det är snarare ett ännu bättre redskap nu, när bruset är så intensivt. Men du ska vara medveten om vilket jobb storytelling kan, och inte kan, göra. Och du måste anpassa dina berättelser för att passa i dagens brus. Jag tycker att det slarvas en del.

På vilket sätt slarvas det?

– Vi slarvar med hantverket. Det är en konst att berätta historier. Om du vill fånga din publik med en snärt, eller få den att fortsätta titta, lyssna eller läsa längre än fem sekunder behöver du bli en god berättare. Ju mer pling din publik får utifrån medan du berättar, desto viktigare blir hantverket för att du ska behålla deras uppmärksamhet. På mina kurser talar jag om den dramaturgiska kurvan. Det är bra att veta hur den fungerar och vilka beståndsdelar som måste finnas med i en berättelse. Det måste till exempel finnas en kamp, ett problem.

Räcker det inte att den som skriver åt mig, min byrå, kan?

– Om du ska vara en bra beställare bör du ha i alla fall grundläggande kunskaper om storytelling själv också. Du behöver kunna skriva ett synopsis och ställa initierade motfrågor till deras förslag. Det hjälper dig även när du ska presentera dina idéer internt.

Du talar om modern Storytelling. Vad är modernt i modern storytelling?

– Att acceptera att vi måste anpassa berättelser till att vi idag till exempel tillåter oss att bli distraherade ett sätt som vi inte gjorde förr i tiden. Till exempel av notiser och pling. Därför behöver varje berättelse en kraftfull snärt som fångar uppmärksamheten i början och en tydlig röd tråd som håller kvar oss i den.

 

"Det finns ingen motsättning mellan att en story är så fängslande att din målgrupp smäller av, och att den stödjer affärsplanen".

 

Om jag är i läget att jag vill satsa på storytelling, men ledningen är skeptisk – ”Det bygger varumärket, men det säljer inte produkter.” resonerar de – vad gör jag då?

– Jag har jobbat på stora globala bolag och små snabbväxande. Och jag har varit ansvarig för att hålla lönsamhet i ett eget bolag. När man har gjort det får man en förståelse för att det måste finnas en koppling mellan story och affärsplanen. Och att det inte finns någon motsättning mellan att en story är så fängslande att din målgrupp smäller av, och att den stödjer affärsplanen.

– Fråga ledningsgruppen vad som är deras största utmaning just nu Vilka människor berör vi inte idag? Vilka budskap når inte fram? Och framför allt: fråga dig själv hur det kommer sig att ni inte når ut. Jag är helt säker på att du kommer att hitta fantastiska berättelser för din målgrupp i ledningens problem och behov.

 

Läs mer om kursen Modern Storytelling - vässa dina berättelser och nå bättre resultat, här.