Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

”Om du har en magkänsla, våga ta reda på svaret.”

Petronella Barvaeus är tillväxtstrateg på Maniola Studios. Hon menar att magkänsla är brist på data, att enkätundersökningar på en sajt inte nödvändigtvis hjälper dig att hitta nya målgrupper och att det är en bra utgångspunkt att inte veta vad man ska fråga.

Situationas

Förra veckan pratade vi med Petronella Barvaeus, som leder utbildningen Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation, om den perfekta kundresan. Den här veckan ställde vi några snabba frågor om personas, enkäter och dataanalys.

Om jag säger... vad säger du då?

...magkänsla

– Åh. Magkänslan kan stämma. Men jag tänker, när man går runt och har en magkänsla, varför inte våga ta reda på svaret? Gör en undersökning. Skaffa data. Så vet du.

...personas

– Personas var bra när de kom. De gjorde målgrupper till människor. Men jag tror att det är dags att tänka vidare. Jag har gått över till att jobba med situationas. Då utgår man från att en och samma person har olika drivkrafter beroende på vilken kontext, situation, hen just för tillfället befinner sig i. Vi kan växla mellan olika situationas flera gånger per dag.

”Som man frågar får man svar”

– Ja, absolut. Det finns alltid en risk att man vinklar sina frågor för att få det svar man vill ha. I bästa fall har man rätt. I värsta fall missar man hur det verkligen ligger till.

”Jag vet inte var jag ska börja”

– Det är en suverän utgångspunkt. Börja med att göra djupintervjuer med fem till tio personer. Ja, det tar lite tid. Men det kommer att ge dig massvis av insikter att fundera kring, som du troligtvis inte hade en aning om, och som du sen kan bygga hypoteser om hela din målgrupp utifrån. Sen testar du en hypotes i taget i mer kvantitativa undersökningar, tills du har en bra och databaserad bild av din målgrupp.

...sökordsoptimering

– Också bra. Men var försiktig med att sökordsoptimera bara på de söktermer som historiskt har hjälp folk att hitta till din sajt. Det kan ju hända att det finns en hel massa människor där ute som letar efter ’någon som dig’, men som söker på ’fel’ ord.

"Undersökningar på den egna sajten”

– Det är klurigt. Det är bra för att få en fördjupad bild av de som redan hittat dit. Men det säger inget om de som inte finns där.

Säg tre saker som är viktiga när man jobbar med enkäter

  • Ställ bara frågor som du själv kan ge ett vettigt svar på.
  • Våga att ibland ifrågasätta även sånt ni är helt säkra på stämmer.  
  • Jobba agilt. Märker du att en undersökning som ligger ute får konstiga resultat, kanske du direkt ska kolla vad det beror på.

...och tre saker om dataanalys

  • Beteendedata visar sanningen, vad folk gjorde. Totalt omutbar och utan bias.
  • Men data säger inte varför folk gjorde som de gjorde. Eller hur de egentligen ville göra.
  • Du måste tillföra kreativitet för att historiska data ska hjälpa dig att forma framtiden.

 

Kort om

Petronella Barvaeus är tillväxtstrateg på Maniola Studios och undervisar på utbildnignen Kundresa som verktyg för effektiv kommunikation på Sveriges Kommunikatörer. Hon har bakgrund som digital marknadsförare och har jobbat med både globala varumärken och snabbväxande startups i olika branscher.

Hon var tidigare programansvarig för heltidsutbildningen Digital strateg och kreatör, på Berghs School of Communication.

 

Utbildning: Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation

Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation finns nu som distanskurs. Den pågår under fyra veckor och blandar inspelade lektioner – som du kan göra när det passar dig – med live-lektioner online. Nästa omgång börjar 5 mars och därefter 15 april. 

Vill man möta Petronella går kursen i Stockholm den 27:e maj.

Läs mer på:
https://sverigeskommunikatorer.se/utbildningar/kurs/kundresan-som-verktyg-for-effektiv-kommunikation/