Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Christinas 5 bästa tips

I princip alla organisationer ser idag sina sociala kanaler som ett viktigt verktyg för marknadsföring – men det är långt ifrån alla som använder sina kanaler på rätt sätt. För att optimera dina sociala kanaler krävs det att du analyserar och anpassar dina budskap, mäter och följer upp dina resultat. Christina Norling är digital strateg, och delar här med sig av sina bästa tips för hur du maximerar effekten i dina sociala medier.

Finger pelar på en läsplatta med symboler runt omkting

De flesta har en relativt bra grundförståelse för hur sociala medier fungerar, men många kommunikatörer står handfallna när det gäller att strategiskt optimera sina kanaler. Det finns en uppsjö med riktlinjer och tips för hur du går tillväga för att skapa högre engagemang – men Christina Norling, digital strateg och kursledare på Sveriges Kommunikatörer, menar att det bästa du kan göra är att titta inåt.

 

– Jag är för att man skapar sin egna best practice, eftersom alla organisationer ser olika ut och därför har olika behov av sina sociala medier. Det som andra säger är “det bästa sättet” kanske inte alltid fungerar för just dig. Istället för att stirra dig blind på hur andra gör kan du istället jämföra inom den egna organisationen över tid, och dra lärdomar därifrån.

 

4 steg för att optimera innehållet i sociala medier

För att optimera dina sociala kanaler menar alltså Christina att du ska utgå från dig själv. Det börjar med en analytisk process, där du formulerar  mätbara hypoteser och uppföljning. Christina delar med sig av hur de stegen kan se ut:

 

Steg 1: Tänk efter ordentligt och sätt därefter upp ett fåtal viktiga KPI:er kopplade till verksamhetsmålen. Utifrån det ska du mäta din utveckling över tid. Utnyttja de mätpunkter som finns tillgängliga i dina kanaler.

 

Steg 2: När du mätt resultaten under en tid kan du börja formulera hypoteser kring vad du vill testa för att optimera just dina kanaler, och sedan se om det fick önskad effekt. Det är viktigt att du formulerar hypoteser innan du testar dem, det skapar en struktur och ett mer strategiskt arbetssätt.

 

Steg 3: Fastna inte i kvantitet när det kommer till exempel länklick, utan titta också på kvaliteten på klicken. I analysverktyg som Google Analytics kan du se hur användare som drivs till din hemsida via dina sociala medier faktiskt beter sig – stannar läsaren länge på sidan och tar del av innehållet, eller stänger dem ner direkt?

Steg 4: Fokusera på hur du kan utveckla dina sociala medier utifrån din data. Om du ser att något fungerar extra bra, tex. ett visst format, plattform eller innehållstyp, ska du fundera på hur du kan utveckla det och göra mer av vad som fungerar.

 

När du har det strukturerade tänket i det dagliga arbetet med sociala medier kommer insikterna naturligt, och du har dessutom avgränsat vilka värden som är viktiga kopplade till den övergripande kommunikationsplanen.

 

Anpassa dina budskap efter rätt plattform

För att skapa så bra och engagerande innehåll som möjligt ska du fundera på hur du bäst anpassar dina budskap till rätt kanal. För att avgöra vilken plattform som passar bäst menar Christina att du ska prioritera var målgruppen finns.

 

– Om du har det i åtanke blir det lättare att sålla när det kommer nya plattformar. Många tror att de måste hoppa på alla trender och nya plattformar, men det kan vara bättre att sitta still i båten och utvärdera om det är något som passar er organisation först, om ni har tid och resurser att ta er an en ny plattform.

Christina menar att ett vanligt misstag är att man försöker trycka ihop för mycket information i samma inlägg.

 

– Då skapar du inlägg utan mottagaren i åtanke. Istället för att tänka på användaren fokuserar du på vad du själv vill kommunicera, men är det verkligen intressant för målgruppen? 

 

Christinas fem tips: så ska du tänka när du anpassar budskap efter sociala medier

 

Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa och ta del av Christinas 5 bästa tips. Inte medlem än? Bli det du också!

 

Artikeln innehåller också:

  • Christinas 5 bästa tips för lyckas med ditt budskap på sociala medier
  • Hur du ska tänka kring kontext

     

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem