Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Så kan AI-verktygen effektivisera ditt arbete som kommunikatör

Just nu utvecklas en uppsjö av nya AI-verktyg i en rasande takt. OpenAI lanserade förra året de enormt populära tjänsterna DALL·E och ChatGPT, och nyligen lanserade Google sin chattrobot Bard i betaversion. I ett webbinarium med Sveriges Kommunikatörer delade Petronella Barvaeus, digital strateg och AI-entusiast, med sig av hur tjänsterna kan underlätta ditt arbete som kommunikatör. Här är insikterna!

En kvinna med kort svart hår som ler mot kameran

När vi pratar om AI syftar vi på en maskins förmåga att göra saker som annars kräver mänsklig intelligens. Det är ett stort och brett område, som bland annat innefattar resonerande, inlärning, planering och kreativitet – förmågor som i grund och botten är djupt mänskliga. I ett webbinarium med Sveriges Kommunikatörer den 22 mars presenterade Petronella Barvaeus, digital strateg på Maniola Studios, de möjligheter som AI-tjänster erbjuder dig som kommunikatör. Intresset är så stort att vi har lanserat två kurser – AI för kommunikatörer och AI-labbet

– Just nu utvecklas AI i rasande fart. Det är lite nybyggaranda, så som det var när sociala medier började växa fram under början av 2000-talet. Egentligen har AI i olika former varit en del av vår vardag länge, och smugit sig in obemärkt i våra liv bland annat i form av virtuella assistenter i telefonen och i hemmet. Regeln har varit att när en ny smart teknik blir vedertagen så slutar vi kalla det för AI, och ger den ett specifikt namn istället: OCR-läsning, ansiktsigenkänning och så vidare.

Är AI vår vän eller fiende? 

Många är oroliga för att de nya AI-verktygen kommer att innebära problem. Bland annat finns en utbredd oro för att AI ska ersätta jobb, där flera yrkesroller inte kommer att vara relevanta längre. Petronella menar dock att alla nya innovationer brukar leda till nya jobb, även om det är på bekostnad av de gamla jobben. 

– Det kommer absolut utmana oss på många olika sätt, men också skapa nya möjligheter och arbetsuppgifter. Jag uppmanar till att se AI som en möjlighet, jag tror att det är vårt bästa sätt att anamma den nya tekniken. Med den inställningen kommer vi att fortsätta vara relevanta, och dessutom slippa göra många av de uppgifter som är tråkiga och rutinmässiga. 

När det kommer till komplex kompetens som kreativitet och resonerande kan AI inte mäta sig mot människorna. Det har exempelvis visat sig vara en stor utmaning för AI-verktyg att se skillnad på en hund och en katt, medan den mänskliga hjärnan kan liknas vid en komplex biologisk processorer som känner igen mönster på ett sätt som AI:n haft svårt att uppnå. Petronella menar dock att AI är bättre än oss människor på mikrodetaljer. Exempelvis har AI förmågan att analysera och känna igen olika former av cancer och ögonsjukdomar, vilket innebär en enormt mycket bredare och billigare tillgänglighet till den typen av specialistkompetens. 

– Man kan säga att människor är bättre på mjuka värden, och AI är bättre på hårda värden – ettor och nollor. AI är fantastiskt bra på att räkna, processa information och analysera stora  mängder data.

Generativ AI som hjälpmedel för kommunikatörer

Den största snackisen i media har varit om så kallad generativ AI, det vill säga AI som utöver att förstå och tolka information även skapar nytt innehåll. Detta kallas också för kreativ AI, eftersom den kan skapa texter, bilder, ljud och video baserat på stora mängder av redan existerande data. Under de senaste åren har generativ AI blivit kommersiellt paketerad och gjorts tillgänglig för allmänheten. Idag kan vi använda dessa verktyg för att stödja oss i arbetet på olika sätt:

Genom att skapa bilder. Verktyg som DALL·E, Midjourney och Stable Diffusion kan skapa fotorealistiska bilder och konstverk i olika stilar. Dessa bygger på AIns tolkning av befintliga bilder, som skapar helt unika variationer. Släktforskningstjänsten MyHeritage lanserade i slutet av förra året en AI-bildgenerator med mycket stor framgång, där användare genom att ladda upp bilder på sig själva kunde få se sig själva i olika tidsepoker.

Genom att skapa text. Verktyget ChatGPT genererar text genom att förutsäga sannolikheten för vad som är ett rimligt nästa ord i en mening. Du ger AI:n ett kommando eller en fråga, och baserat på sannolikhet genererar den fulla meningar och uttrycker sig på ett väldigt sofistikerat sätt. Idag finns ChatGPT på över 95 olika språk, och den senaste versionen av modellen, GPT-4, lyckades bland annat få hela 1,9 poäng på högskoleprovet.

Hur kan vi kommunikatörer använda oss av detta i vårt arbete? Petronella menar att AI inte kommer göra hela jobbet åt oss, men att man snarare kan se den som en assistent eller ett bollplank. AI:n kan genomföra vissa uppgifter som ökar effektiviteten i vårt arbete, såsom research, omvärldsbevakning och trendspaningar. Den kan sammanfatta information om ett ämne baserat på flera källor, och skapa utkast till texter du sedan kan arbeta vidare med. Du kan också använda AI för att öka din kreativitet, genom att skapa embryon till idéer som utmanar konventioner.

Frågor och svar från webbinariet

Under webbinariet den 22 mars kom det in många frågor i chatten, som det inte fanns tid att besvara direkt. Här nedan kan du läsa Petronellas svar.  Observera att de inte ska ses som juridisk rådgivning och att informationen som gällde i skrivande stund kan ändras i takt med att AI-tjänsterna utvecklas. Du som är medlem i Sveriges Kommunikatörer kan se det inspelade webbinariet under Mina sidor.

Vad gäller kring upphovsrätt för AI-genererat innehåll?

Förenklat så gäller samma regler som när du skapar innehåll med hjälp av något annat verktyg. För att upphovsrätt ska gälla måste en människa ha varit involverad i skapandeprocessen, och den människan är du som matar in prompten. Men precis som när du skapar en bild i Photoshop så har du inte rätt att använda skyddade logotyper eller Disneys karaktärer hur som helst, även om du ritat den själv. OpenAI som ligger bakom AI-verktygen ChatGPT och DALL-E 2 bekräftar i sina användarvillkor att de inte kommer att hävda någon rätt till materialet som du skapat hos dem. 

Varför är det just ChatGPT som blivit störst och mest känd? Finns det inte många andra tjänster också?

ChatGPT som bygger på AI-modellen GPT lanserades i november 2022 och nådde över 100 miljoner användare redan efter två månader. Anledningen till att just ChatGPT blivit så populär var just för att den direkt gjordes tillgänglig för allmänheten på ett sätt som människor enkelt kunde förstå och ta sig an.

Kan AI:n generera “samma” bild till flera användare?

Verktyg som DALL-E 2 och Midjourney skapar helt nya bilder varje gång, även om du använder dig av samma prompt (textinstruktion). I teorin finns förstås en chans eller risk att exakt samma bild råkar genereras igen, men i praktiken bör det inte ske.

Finns det exempel på riktlinjer/policys för t ex myndigheter gällande AI-genererat material? 

Inte vad jag hört talas om än så länge, men det lär diskuteras mycket och formas spelregler på detta område i närtid. Men eftersom det är en snabbt föränderlig spelplan så kan det vara svårt att definiera heltäckande riktlinjer som håller över tid. Jag tror att man får försöka hitta vägar framåt med de riktlinjer som redan finns på plats för digital kommunikation – gällande rättigheter och datalagring med mera.

Hur är det med språket – föredrar AI:n engelska eller fungerar svenska lika bra?

Jag blev själv överraskad över att ChatGPT fungerar så bra på svenska. I skrivande stund ska ChatGPT enligt uppgift klara över 95 olika språk. När den svarar på svenska kan den använda sig av kunskap och resonemang som den fått genom att analysera texter på andra språk, men dess kunskaper inom grammatik och ordförråd har den fått genom att träna på texter på svenska. Ungefär som vi människor fungerar, alltså.

Sparar ChatGPT alla frågor som vi användare skickar in till tjänsten?

Ja, det utgår jag från att den gör eftersom den kommer ihåg vad vi pratat om tidigare och kan fortsätta vår konversation med god förförståelse vid ett senare tillfälle.

Hur bifogar jag en text till Chat GPT? När jag försökte lägga in sa den att texten var för lång?

Den senaste versionen ChatGPT-4, som släpptes häromveckan och kräver att du har ett betalkonto, har en utökad gräns på ca 25 000 ord. Du kan också testa att ge den delar av din text steg för steg. Ett förväntat nästa steg i utvecklingen är att du kommer att kunna ladda upp dokument och träna AI:n med unik kunskap om ditt varumärke och din organisation.

Hur kommer det här påverka SEO framöver?

I och med att det blir enklare att skapa stora mängder text så kan vi förvänta oss att se en stor ökning av innehåll i SEO-syfte på webben den närmaste tiden. Det finns en risk att du blir “straffad” av Google om du använder AI-genererad text med dålig kvalitet – men samtidigt blir det svårare för Google att värdera vilka källor som är bäst och mest relevanta för dig som söker. På sikt tror jag att vi kommer att hitta nya sätt att söka information via AI-tjänsterna istället för att använda traditionella sökmotorer i den utsträckning vi gör idag.

Har du testat att använda ChatGPT för målgruppsanalys och kanalval?

Ja, och jag upplever att den är ett bra bollplank i dessa frågor, även om den kanske inte sitter på alla svar för specifika varumärken och målgruppssegment.

Hur säkert är det att skicka in en text som kan avslöja känslig information om ett företags produkter och tjänster?

En bra fråga, som inte har något hundraprocentigt svar ännu. Det har nyligen upptäckts säkerhetsproblem hos ChatGPT, där användare i vissa situationer fick se de rubriker som ChatGPT automatiskt har satt chattkonversationer som andra användare haft med den. En idé på sikt är också att AI:n ska fylla på sin kunskap med ny information som den matas med, och då kan man ju tänka sig att det kommer att finnas en inställning som du själv kan göra för att välja om du vill att din input ska bli en del av AI-modellens gemensamma kunskapsbank eller inte.