Anna Dahlbäck började inom mediabranschen direkt efter gymnasiet. Hon har arbetat på flera olika mediaföretag och sedan början av 2023 på influencer marketing-byrån inzpire.me som Senior Client Partner.
– Jag tycker det är spännande att jobba med människor. Det finns såklart både fördelar och nackdelar men fördelarna är väldigt stora. Det är häftigt att influencerbranschen på ett sätt ägs av kvinnor. Det är kvinnorna som har makten, även om företag ofta ägs av män är det kvinnorna som i större uträckning skapar content.
Datadriven influencer marketing
Om man aldrig har använt sig av influencer marketing tidigare kan det upplevas som svårnavigerat, säger Anna.
– Även om branschen har funnits länge så är den fortfarande lite oklar. Man kanske inte vågar att ta den risken, även om många företag har insett att det är en säker investering numera, men det är samtidigt en djungel.
Många använder därför byråer i dag för att hitta rätt profil som når rätt målgrupp. På inzpire.me jobbar de datadrivet, de samlar in statistik från profilernas sociala konton och kan på den vägen försäkra sig om att följare inte är köpta och att profilen faktiskt når människor i Sverige.
– Jag tror att datadrivet är det sättet man måste jobba med influencer marketing i dag, eftersom det finns lite för många influencers, säger hon.
Skapa en personlig koppling
– Genom att marknadsföra sig via profiler skapar man en personlig koppling, det gäller att våga lägga ditt företag i en influencers händer. Jag tror att man har mycket att vinna på det, att våga vara personlig.
Om man låter en influencer representera produkter eller tjänster ger man inte intrycket av att vara det stora corporate företaget, menar Anna. Man får möjligheten att berätta om företagets bakgrund och värderingar, genom en person som ens målgrupp har tillit till.
Så lyckas ni med influencer marketing
Ha en övergripande strategi
Steg ett för en framgångsrik influencer marketing-kampanj är att göra en analys och specificera vad man vill uppnå, säger Anna. Vilka vill ni nå och varför? Vad behöver ni satsa på?
Hitta rätt profil för ditt företag
Att hitta rätt profil är avgörande, menar Anna. Man vill att personens personliga varumärke ska passa företagets, och ha möjligheten att nå de som är köpstarka för just er.
Låt influencern göra sitt jobb
Anna beskriver det som A och O att faktiskt låta profilen göra sitt jobb. Det är upp till er som företag att ge personen underlag, men de känner sin publik bäst och vet hur de ska skapa content som upplevs som naturligt och engagerar.
Våga jobba långsiktigt
All information behöver inte lyftas i ett inlägg, säger Anna. Genom att arbeta långsiktigt kan marknadsföringen bli en naturlig del av profilens innehåll och upplevas som mer personlig. De kan både sprida information om ert företag, samt berätta vad de gillar med just er produkt eller tjänst.
Vill du läsa mer om marknadsföring?
Fyra tips som gör dig till en vassare beställare av digital marknadsföring
Hur beställer man egentligen rätt digital marknadsföring?

Digital marknadsföring för verkliga människor
Byråvärlden | Emma är projektledare på The Amazing Society och arbetar dagligen med att designa strategier för företag om hur de ska arbeta för att maximera nyttan av marknadsföring i digitala kanaler.

Så skapar du en framgångsrik mediestrategi utan marknadsföringsbudget
Botkyrkabyggen blev vinnaren av Stora Kommunikationspriset för offentlig sektor 2020 för att ha nått storartade resultat och positiv uppmärksamhet med lagarbete och synergier.
