Tre snabba med Niklas Laninge - så använder du nudging i din kommunikation
Vad är egentligen nudging och hur kan man använda det i sin kommunikation? Vi ställde några snabba frågor till Niklas Laninge, chef för psykologkoncernen PBM:s avdelning för behavioral insights och nu också kursledare för kursen Nudging - en vänlig knuff för beteendeförändring .
1. För vilka utmaningar kan nudgingmetoden vara lämplig?
Låt oss börja med ett kort svar som sänker förväntningarna på denna metod – för vissa specifika utmaningar. Jag inleder lite varsamt för att det just nu finns en hype kring nudging som riskerar att metoden appliceras på fel frågor.
Själv brukar jag tänka så här: vill vi förstå varför våra kunder/mottagare inte gör som vi vill eller som de kanske t o m själva vill? Ja? Bra! Då kan analysmetoder inspirerande av psykologiska metoder vara bra! Vill vi till och med öka de här beteendena hos kunden/mottagaren? Ja? Toppen! Då kan nudging vara en bra metod för att förenkla, förtydliga och kanske skapa viss motivation kring önskade beteenden.
Nudging är inte ett ledarskapsverktyg utan här talar vi om principer som lämpar sig för storskalig beteendeförändring, vilket ju passar väl in i många kommunikatörers yrkesroll.
Så ska vi förändra beteenden så kan nudging passa bra. Vill vi utbilda, informera eller ägna oss åt det där luddiga som kallas för ”attitydsförändring” så bör man leta efter någon annan metod. Eller ett annat jobb kanske givet att man fått för sig att kunskap, information och attityd skapar beteendeförändring.
2. På vilket sätt hjälper nudging till att möta de utmaningarna?
Metodiken är ju kraftigt influerad av vetenskapliga metoder så jag upplever att arbetessättet skapar en systematik för hur deltagarna tar sig an analys, strategi och slutligen uttag. Dessutom finns det många fin fina ramverk som förenklat beteendevetenskapliga fynd på ett sätt som gör det väldigt lätt och lustfyllt att bygga idéer och kampanjer på.
3. Vad kommer man konkret att få med sig efter kursen Nudging - en vänlig knuff för beteendeförändring?
En grundläggande förståelse för fältet och dess framväxt. En analysmetod som sätter kundens beteende i fokus. Ramverk för att generera designinsatser. Och till sist: en metodik som gör att du kan arbeta vidare med nudging så att detta blir ett av många verktyg du är trygg med.
Bonusfrågan: Kommer kursen innehålla någon aha-upplevelse, oväntat innehåll eller spännande gästföreläsare?
Haha, nu kan jag ju bara svara utifrån vad jag sett och hört från kunder men det kommer absolut att bli några aha, oh shit och ne ere sant?! Jag har en viss förkärlek för att lägga till ett par exempel på vad jag kallar mega-nudged, d v s förändringar som skördat så galet stora vinster i form av intäkter, sparade kostnader eller räddade liv att de är svåra att ta på allvar. Man tror knappt att det är sant.
Läs mer om kursen Nudging - en vänlig knuff för beteendeförändring och boka här.