Hur ser er professionella bakgrund ut?
– Vi har båda en bakgrund från politikens innersta kretsar både i regeringsställning och opposition, från höger och vänstersidan, och har stor förståelse för svensk politik och media. Anne var presschef för regeringen och pressekreterare till statsminister Stefan Löfven och Elin var presschef för Liberalerna och stabschef åt partiledare Jan Björklund. Vi har hanterat fler intervjuer, mediekriser och medieförfrågningar än vad de flesta gör under ett helt yrkesliv.
Innan åren i politiken jobbade Anne i flera år som kommunikations- och marknadschef främst inom bokförlagsbranschen och Elin som mångårig opinionsbildare och kommunikationsrådgivare inom EU-frågor bland annat som lobbyist i Bryssel.
Vad jobbar ni med idag?
– Vi jobbar främst med strategisk kommunikation, medierådgivning, opinionsbildning och kriskommunikation samt leder budskaps- och medieträningar. Våra kunder finns i alla branscher, vi har jobbat med film-, media- och kulturbranschen, givarorganisationer, bygg-, energi- och eventföretag, idrottsrörelsen, intresseorganisationer och fackförbund, startups, börsnoterade företag, forskningsinstitutioner och myndigheter– Det är företag och organisationer som förstår vikten av kommunikation och begriper att kunder och medborgare är värderingsstyrda.Företag som på ett eller annat sätt vill eller måste förhålla sig till media
– Vi har backat statsministern, partiledare, chefer och ledare och andra offentliga personer i de tuffaste och mest utsatta situationer. Men också tränat inför de vardagliga framträdandena. Vi ser till att våra uppdragsgivare blir en tydlig röst med budskap som hörs genom mediebruset, till rätt målgrupp.
Hur blev ni intresserad av PR och media?
– Det är något som verkligen förenar oss två – vår nyfikenhet på människor och vårt stora intresse att tolka och förstå vår omvärld. Det är fundamentet i allt vi gör och tror på – kommunikation kan förflytta människor, bidra positivt till affären och samtidigt förbättra vår värld.
Vad är det vanligaste misstaget som ni stöter på inom PR och media?
– Att man inte förmår att prioritera utan försöker säga allt samtidigt. Att man inte förbereder sig tillräckligt och ger sig själv tid att ta fram de två, tre viktigaste budskapen innan man ger sig ut och kommunicerar.
– Många är rädda för media – det brukar vi ta ur dem, haha!
Varför är det viktigt att satsa på mediarelationer?
– Att vara väl förberedd har man igen i alla led. Att företag och organisationer jobbar med sina huvudbudskap och talespersoner skapar tydlighet både internt och externt. I alla kontakter med omvärlden är samtliga chefer och medarbetare företrädare och ambassadörer för verksamheten och att då utåt såväl som inåt prata på samma vis om verksamheten får genomslag.
– Förtjänt media är fortfarande överlägsen för att skapa trovärdighet och räckvidd. Men sen är det också smart att vara väl förberedd innan skitstormen slår till. Det är ju dessutom en hygienfaktor att hålla rent framför egen dörr, att se till att leva som man lär. Det skapar ett helt annat lugn och förmåga att hantera ett mediedrev om företaget eller organisationen har tränat och förberett sig väl för olika scenarier. Detta hjälper vi också till med.
Vilken typ av frågor kan man ställa till er?
– Alla slags frågor kopplade till media. Ingen fråga är för liten eller för svår. Allt ifrån hur man förbereder sig inför en intervju, tar fram sitt budskap, hur man kan jobba med insälj av nyheter, relationen med journalisten och inte minst hur man hanterar en uppseglande mediekris eller granskning.
– Några exempel på frågor där vi skulle kunna ge lita handfasta tips och inspel är t ex hur ska vi få bästa genomslag för den här rapporten som vi presenterar i vår, vad ska vi göra och tänka på? Eller vi har fått en intervjuförfrågan till vår chef som är väldigt osugen på att prata med media och särskilt om det gångna årets siffror som reportern frågar om, chefen vill att vi avböjer intervjun. Hur ska vi göra här?

Ställ dina frågor till medieexperterna!
Fråga våra experter inom kommunikation!
Fråga advokaten
Fråga advokaten är en juridisk tjänst för medlemmar i Sveriges Kommunikatörer. Du kan vända dig till vår advokat med frågor om kommunikations- och medierätt och snabbt få svar – helt kostnadsfritt. Du får som regel svar inom en arbetsdag.

Fråga krisexperten
Du som är medlem i Sveriges Kommunikatörer har möjligheten att få råd från vår krisexpert Jennie Zetterström, grundare av Buzzmore. Jennie ger dig råd och stöd kring kriskommunikation samt konkreta tips på hur du kan kommunicera under en pågående kris och förbereda dig inför en.
