Fråga krisexperten

Du som är medlem i Sveriges Kommunikatörer har möjligheten att få råd från vår krisexpert Jennie Zetterström, grundare av Buzzmore. Jennie ger dig råd och stöd kring kriskommunikation samt konkreta tips på hur du kan kommunicera under en pågående kris och förbereda dig inför en.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
En kvinna med blont hår som sitter ner och kollar in i kameran.
Foto: Elisa Sanvito

Foto: Elisa Sanvito

Berätta om dig själv, vem är du och vad jobbar du med idag? 

Jag är expert på kris- och mediehantering med 20 års erfarenhet och driver idag min konsultverksamhet Buzzmore kommunikation. Jag jobbade som pressekreterare åt flera ministrar i den förra regeringen och har varit bland annat presschef på Unionen och pressansvarig på Brå.

Hur blev du intresserad av krishantering? Hur har din karriär sett ut? 

Jag har jobbat som pressekreterare i många år och till slut inser man att yrket innehåller nästan mer krishantering än pressarbete. Det finns någonting djupt stimulerande i krisarbete. Det är ”på riktigt” till skillnad från så mycket annat i jobbet, och man kan verkligen bidra med värde.

Vad är det vanligaste misstaget folk gör gällande krishantering?

Att man inte gör analysen innan man agerar. Ibland eskalerar folk krisen i onödan, ibland är de alldeles för långsamma.

Varför är det viktigt att utvecklas inom krishantering? 

Vi lever i ett allt hårdare klimat och mottagarna förväntar sig professionell krishantering och kommunikation från organisationer och företag. Dessutom pågår det ständigt potentiella kriser i stora organisationer och där kan kommunikatörer göra stor nytta. Som kommunikatör skulle jag inte lämna walkover till andra funktioner som inte kan kommunikation. Rent taktiskt finns det dessutom ingenting som visar ledningens ens värde så bra som när man bidragit med god rådgivning och gett ett gott handtag i en krissituation.

Vilken typ av frågor kan man ställa till dig? 

Det vore kul att få göra en bedömning av något scenario. Men det som är mest uppskattat på min Linkedin och i mitt nyhetsbrev är handfasta tips – så det bidrar jag gärna med.

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem