Kommunikation lyfte Friluftsfrämjandets Krisvis-satsning
Friluftsfrämjandets ideella ledare vet vilken mat som har längst hållbarhet och fungerar att laga på friluftskök, vilka kläder som håller kylan borta och hur man orienterar sig när telefonen saknar täckning. Därför kan Friluftsfrämjandet som organisation spela en viktig roll när det gäller att förbereda svenska folket för krissituationer. Under hösten 2022 vidareutbildades över 1000 ideella ledare i att hålla kriskurser.
Friluftsfrämjandet har under året både arrangerat krisövningar i hela landet, och drivit frågan i debatten, i intern och extern kommunikation och i möten med politiker och myndigheter om att svenska folket måste öva mer inför krissituationer. Krisvis nominerades i våras till Stora Kommunikationspriset.
I det här webbinariet berättar Friluftsfrämjandets kommunikationschef Helena Färnsten och projektledare Andreas Karlsson om hur Krisvis växte fram, och hur opinionsarbete och kommunikation både internt och externt bidragit till att arbetet blivit en framgång.