Forskningsbrevet augusti 2024

Här hittar du artiklar från Forskningsbrevet som skickades ut den 29 augusti 2024. Forskningsbrevet är till för dig som arbetar med kommunikation, och ger dig tillgång till den senaste forskningen inom området samt en unik inblick i kommunikationens framtid. Trevlig läsning!

Två personer som sitter vid ett bord och kollar på papper med statistik på.
En grupp personer som kollar på sina mobiltelefoner.

Influencers som säljer utan att sälja – betydelsen av personlighet för varumärkeskommunikation på TikTok och Douyin

Att nya generationer använder nya medier vet vi alla om. Men för många kommunikatörer är det en utmaning att hänga med och förstå var och hur en bör kommunicera. Ett sätt att förstå gruppers attityder och beteenden är att kategorisera dessa som generationer som antas ha gemensamma mönster i relation till åldersgrupp. 

En grupp personer som står och sitter runt ett bord och pratar.

Chefers kommunikation med medarbetare – behövs det nya typer av ledarskap för distansarbete?

Enligt olika undersökningar (t.ex. Great Place to Work 2023) arbetar runt en tredjedel av svenskarna helt eller delvis på distans. En överväldigande majoritet trivs bra med distansarbete och vill fortsätta med detta. Men en del, särskilt unga vuxna, upplever en försämrad relation till sin chef och känner sig understimulerade. 

Två personer som kollar på en datorskärm och diskuterar.

Kommunikationsbyråer och konsulter ­­– vad avgör kvalitet och värde?

Tjänstesektorn för konsulter och byråer inom strategisk kommunikation har expanderat kraftigt under de senaste decennierna världen över. Gränserna mellan olika kommunikationsformer har suddats ut och även en del branschaktörer inom IT och management erbjuder numer strategiska kommunikationstjänster. 

En grupp personer som sitter runt ett bord och jobbar.

Medarbetarnas reaktioner när företag överträder moraliska och etiska gränser

Även om de flesta företag agerar inom både lagens och moralens råmärken så dyker det upp olika skandaler då och då. Det kan handla om företag som använder sig av barnarbete, stödjer diktaturer, smutsar ner miljön eller sysslar med vilseledande marknadsföring. Betydelsen av att agera rätt har nog aldrig varit större i en samtid som präglas av ökade förväntningar och krav på företag att agera etiskt i ett digitalt kommunikationslandskap som exponerar händelser blixtsnabbt. 

Två personer som sitter med sina datorer och jobbar.

Brittiska OECD-rekommendationer för att utveckla den offentliga sektorns kommunikationsverksamhet – som funktion, beslutsstöd och demokrativerktyg

Nyligen publicerades en rapport från OECD som borde läsas av alla kommunikatörer i offentlig sektor. Baserad på en annan apport från 2021 som gav en internationell översikt av hur samhällskommunikation kan utvecklas som funktion och styrmedel, har en särskild studie gjort av brittiska Government Communication Service (GCS). 

Missa inga forskningsnyheter, bli medlem du också!

Forskningsbrevet är en ny förmån för alla medlemmar i Sveriges Kommunikatörer. Det första brevet är öppet för alla. Vill du fortsätta få forskningsnyheter bekvämt i din inbox, bli medlem här!