Forskningsbrevet december 2024

Här hittar du artiklar från Forskningsbrevet som skickades ut den 11 december 2024. Forskningsbrevet är till för dig som arbetar med kommunikation, och ger dig tillgång till den senaste forskningen inom området samt en unik inblick i kommunikationens framtid. Trevlig läsning!

En person som läser på papper som visar statistik.
En grupp personer som sitter runt ett bord och pratar.

Informell kommunikation skapar bättre organisationer

Informell kommunikation har ofta hamnat i skuggan av den formella kommunikationen i organisationer. Ljuset riktas på strategier, kanaler och ledningsmöten medan det som sker i korridorerna eller i lunchmatsalen negligeras. Inte sällan ses den informella kommunikationen som samma sak som skvaller och ryktesspridning. Detta konstaterar fyra tyska forskare som fördjupat sig i vilken faktisk betydelse informell kommunikation kan ha för organisationer. Deras studie ger goda argument för att ta den informella kommunikationen på allvar.

Personer som pratar i en kontorsmiljö

Lobbying som informell kommunikation

Lobbyister arbetar både med formell och informell kommunikation för att påverka beslutsfattare. Nu finns en ny studie inom EU där lobbyister och journalister ger sin bild av hur lobbying går till i praktiken. En studie som visar att det är den informella kommunikationen som dominerar i den så kallade Brussels Bubble där lobbyister, politiker, tjänstepersoner och journalister ingår.

En personer som kollar på en laptop.

Platsannonser för kommunikatörer visar explosion av förväntningar

Arbetsmarknaden är tuff för kommunikatörer i dessa tider. Men ur ett historiskt perspektiv så har antalet kommunikatörer ökat radikalt under de senaste decennierna, särskilt inom offentlig sektor och inte minst på högskolor och universitet. Ur ett bredare perspektiv är kommunikatörerna dock fortfarande en liten yrkesgrupp som oförtjänt hamnat i skottgluggen för den allmänna debatten om onödig ökad administration.

En person som klickar på grafik som det står AI på.

Öppenhet viktigt för att skapa förtroende för AI och din organisation

Frågor om artificiell intelligens och dess effekter ligger högt på dagordningen. Risker, möjligheter, hot och konsekvenser diskuteras inte minst inom kommunikationsbranschen. Att en hel del arbetsuppgifter kan utföras av AI i stället för kommunikatörer råder det ingen tvekan om. Men kanske AI mer ska betraktas som nya kommunikationsverktyg än robotar som ersätter kommunikatörer? En viktig fråga är hur kommunikatörer kan hjälpa sina organisationer i att kommunicera hur AI används. I en ny studie pekar forskarna Park och Young Yoon på betydelsen av transparens för att bygga förtroende för organisationer som integrerar eller erbjuder AI-baserade tjänster.

En person som skriver på ett tangentbord.

När strategisk kommunikation handlar om liv och död - Ukrainas informationskrig i sociala medier

När Ryssland invaderade Ukraina den 24 februari 2022 mobiliserade den ukrainska regeringen och myndigheterna inte bara sitt militära försvar utan också en kraftfull kommunikationsstrategi, som utvecklats ända sedan Ryssland annekterade Krim 2014. Strategin riktar sig till de egna medborgarna och till internationella målgrupper. Särskilt viktigt mål var och är att samla stöd från västerländska länder – utan militärt stöd från USA, EU och andra länder klarar inte Ukraina att stå emot den ryska anfallsmaskinen. Nu finns en ny studie som har fördjupat sig i Ukrainas användning av digital kommunikation, särskilt visuell kommunikation på instagram-kontot ukraine.ue.

Missa inga forskningsnyheter, bli medlem du också!

Forskningsbrevet är en ny förmån för alla medlemmar i Sveriges Kommunikatörer. Det första brevet är öppet för alla. Vill du fortsätta få forskningsnyheter bekvämt i din inbox, bli medlem här!