Forskningsbrevet februari 2025

Här kan du ta del av artiklar från Forskningsbrevet som skickades ut 19 februari 2025. Syftet med Forskningsbrevet är att du som jobbar med kommunikation ska ha möjlighet att ta del av den senaste forskningen inom branschen samt få en unik insyn i kommunikationens framtid. Glad läsning!

Bilder på ett bord som visar statistik.
En person som ritar grönt på en himmel.

Ny studie av greenwashing visar betydelsen av att företag inte slirar på sanningen i sin hållbarhetskommunikation

I den osäkra värld vi lever i är förtroende en avgörande tillgång. Företag som saknar förtroende hos sina intressenter eller som förlorar detta i samband med en skandal riskerar sin existens. Moderna kunder och medborgare förväntar sig att företag inte bara agerar för sin egen vinst, utan också tar hänsyn till aspekter som gynnar samhället och miljön utöver det som krävs enligt lagar och förordningar.

Personer som pluggar i ett bibliotek.

Vilken betydelse har en akademisk utbildning för att få jobb som kommunikatör i en tid av hårdnande konkurrens på arbetsmarknaden?

Utbildningsnivån för svenska kommunikatörer är hög och varierad. Många kommunikatörer har examen i strategisk kommunikation eller medie- och kommunikationsvetenskap, medan andra har examen inom statsvetenskap, företagsekonomi eller andra ämnen. Allt fler har en masterexamen. Arbetsmarknaden är hård och konkurrensen om tjänsterna har ökat. Desto viktigare då att utbildningarna matchar de krav som finns på arbetsmarknaden, men gör de det?

Personer som står runt ett bord och jobbar tillsammans.

Studie av employer branding visar betydelsen av klassisk målgruppsanpassning

En av de största samhällsutmaningarna i vår tid är demografin. I många länder -däribland Sverige – blir befolkningen allt äldre medan det föds färre barn. I vissa länder är läget akut. Ett exempel är Sydkorea som har de lägsta födelsetalen i världen. Utvecklingen har och kommer att få stora konsekvenser för arbetsmarknaden med brist på arbetskraft. Inom vissa sektorer såsom äldreomsorg eller vissa ingenjörsområden är det redan brist på arbetskraft och kommunikation genom så kallad employer branding blir ett medel för att råda bot på detta.

En AI-hand som trycker på en knapp.

AI-genererad kriskommunikation – ett sätt att motverka informationsbrist?

För ett år sedan släpptes nyheten att Ukrainas utrikesdepartement skulle börja att använda en AI-genererad digital talesperson. Victoria Shi var namnet och syftet var att effektivisera så att diplomaterna fick mer tid för annat. Detta är bara ett exempel av flera där AI tillämpas som ett verktyg för strategisk kommunikation. En aktuell fråga är om AI kan användas också i krissituationer för att förmedla snabb krisinformation? Något som skulle kunna leda till ökad snabbhet och att informationsvakuum undviks (där informationsbrist leder till spridning av rykten och desinformation).

En person som skriver på ett tangentbord.

VUCA i praktiken – att hantera den osäkra samtiden genom paradoxer

Att skapa strategier som bidrar till att organisationer når sina övergripande mål är allt annat än enkelt i vårt komplexa samhälle. Kommunikation i sin ursprungliga mening – att skapa gemensam mening - är en avgörande faktor för att lyckas. Men också förmågan att förstå och anpassa sig till förändringar på makronivå – inom ekonomi, politik, kultur och teknologi – i omvärlden. Därför behöver vi begrepp eller modeller som gör att vi förstår omvärlden och kan hitta vägar framåt.

Missa inga forskningsnyheter, bli medlem du också!

Forskningsbrevet är en ny förmån för alla medlemmar i Sveriges Kommunikatörer. Det första brevet är öppet för alla. Vill du fortsätta få forskningsnyheter bekvämt i din inbox, bli medlem här!