Är du ny i kommunikationsbranschen?

Oavsett om du är nyutbildad inom kommunikation eller om du bytt inriktning från en annan bransch är en överblick över de kompetenser som efterfrågas idag en bra utgångspunkt. Vi hjälper dig med en guide till professionen, rekommenderade utbildningar och ett nätverk för att träffa nya kollegor.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Kvinna som sitter vid ett bord med en dator och tänker

Vad behöver jag kunna för att jobba som kommunikatör?

Många vägar leder till kommunikationsbranschen. Har du en akademisk utbildning som behöver kompletteras med mer praktisk kompetens? Eller har du tvärtom goda kunskaper i hantverket men saknar en grund i strategisk kommunikation? Idag förväntas kommunikatörer behärska en rad olika kompetenser, från operativa till strategiska. Det är inte ovanligt att man behöver kunna allt från att skapa kommunikationsplaner, filma, producera podcasts, hantera kriser och media, coacha kollegor i kommunikation, hitta rätt målgrupper i sociala medier och mäta sina kommunikationsinsatser.

För att underlätta för dig som är ny i branschen har vi ringat in tre kompetensområden:

  • Strategisk kommunikation
  • Contentproduktion
  • Mätning och uppföljning

Strategisk kommunikation

För att komma igång med ett strategiskt arbete behöver du kompetens om det mest grundläggande som att skapa kommunikationsplaner, omvärlds- och målgruppsanalyser, en överblick över kommunikatörens roll och arbetsfält och hur du bäst strukturerar ditt arbete – till en mer avancerad nivå som hur du kan anpassa kommunikationen efter hur hjärnan fungerar, metoden nudging för att lyckas i din roll, att använda språkets kraft för att motivera och hur du utvecklar ett coachande förhållningssätt.

Rekommenderade kurser på grundläggande nivå:

Fördjupande nivå:

Contentproduktion

För den operativa delen av ditt arbete med innehåll kan du försöka checka av ämnen som att skriva för webb och sociala medier, storytelling, rörlig bild, video/ljudredigering och webbpublicering.

Rekommenderade kurser på grundläggande nivå:

Mätning och uppföljning

En allt viktigare del av kommunikatörers arbete handlar om att mäta och analysera sina kommunikationsinsatser. Hur når du din målgrupp? Gör du rätt saker? Går det att optimera? 

Rekommenderade kurser på grundläggande nivå:

Hur håller jag mig uppdaterad om kommunikationsbranschen?

Se till att vara medlem i Sveriges Kommunikatörer så får du både ta del av olika event inom aktuella ämnen och vårt populära nyhetsbrev med omvärldsbevakning, insikter och analys, de senaste forskningsresultaten och lediga jobb inom kommunikation.

Vilka specialkunskaper inom kommunikation ger mig en fördel i konkurrensen?

  • Håll dig uppdaterad om den senaste forskningen.
  • Se till att du behärskar det mest grundläggande inom alla tre kompetensområden. Ju fler kompetenser, desto större förståelse får du dessutom för hela kommunikationsavdelningens arbete och möjligheter till samarbete.
  • Behöver du en särskild kompetens för att sticka ut finns till exempel kurser i att filma med mobilen, att göra och producera podcasts och hur man arbetar med  målgruppsanalys och kundresor på webben.