Så får du ditt drömjobb – 4 misstag du ska undvika när du söker nytt kommunikationsjobb

Vill du utvecklas i karriären och letar efter ditt nya drömjobb inom kommunikation? Mathias Wellström, grundare av rekryteringsbyrån Trib, delar med sig av sina erfarenheter för att du ska lyckas – och vilka vanliga misstag du ska undvika.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Två personer som sitter vid ett bord och pratar, framför ena personen ligger ett cv.

Mathias Wellström började sin karriär som ingenjör. Hans första arbete var istället som marknadsekonom, inom reklambranschen och sedan som entreprenör när han grundade Trib tillsammans med sin fru.

– Jag älskar att bygga människor och förbättra organisationer, säger han.

“Kan man inte sälja sig själv blir det svårare”

Kommunikation är brett och innefattar en stor mängd olika roller och befattningar. Ett urval av roller som Trib ofta rekryterar är Content Manager, Social Media Manager, Copywriter, PR-specialist, Art Director och Marknadschef. Det gäller att kandidaten är bra på att presentera sig själv, säger Mathias.

– Allt är kommunikation och kan man inte förpacka och sälja sig själv, så blir det svårare att övertyga mig och förmodligen också andra. Det handlar då inte primärt om social förmåga eller scenkonst, utan att faktiskt redan i hur man presenterar sitt intresse och sig själv påverka min uppfattning om kandidatens förmågor och kunskaper.

Efterfrågade kompetenser hos kommunikatörer

Företag har ofta en tydlig bild av vem och vad de söker, men den bilden är inte alltid rätt, menar han.

– Jag upplever att man alltför snabbt fastnar i rollen istället för teamet. Vad ska output vara från en grupp, jämfört med vilken förväntan man har på alla i samarbete.     

SEO som tidigare var en unik kompetens har numera blivit en självklarhet, säger Mathias. Efterfrågan på kompetens inom sociala medier och content har också ökat alltmer under de senaste åren.

– Att förstå och även arbeta med mätning och analys har blivit ett vanligare önskemål i relation till roller inom kommunikation. Och AI, det är ju ytterligare ett område som fortfarande är under formering.

Viktigt att tänka på när du söker nytt kommunikationsjobb

 – Tänk på att varje process är unik och att du alltid behöver anpassa dig till de olika avgörande faktorerna, i varje enskilt fall. Detaljer, relevans, energi, personlighet.

Mathias ser att även erfarna kommunikatörer gör en rad olika misstag när de ska marknadsföra sig själva. Oftast små, men ändå med risk för stora effekter.

Han listar fyra vanliga misstag:

1. Kandidater som inte anpassar sin ansökan till den specifika rollen. Du ska självklart undvika att kopiera arbetsgivarens lista på krav och önskemål, men det är viktigare att vara specifik än generell.

2. Var tydlig med varför du är intresserad av rollen, ditt cv är inte självförklarande. Tryck på varför du är den rätta kandidaten för just den här rollen.

3. Var inte rädd för att ta kontakt, utan börja gärna processen med det. På så sätt startar du en dialog, och i bästa fall en relation med arbetsgivaren. Dessutom får de en tydligare bild av vem du är.

4. Koppla den du är till jobbet och arbetsuppgifterna. Det finns saker i din personlighet, bakgrund och i dina erfarenheter som kan kopplas till företagets behov. Var relevant – och intressant.

Så får du ditt drömjobb inom kommunikation

– Metoden för att söka och få sitt drömjobb grundar sig på strategi, planering och smart genomförande. Baserat på vad man vill (och kan), så identifierar man möjliga nya branscher, arbetsplatser och eventuella aktuella möjligheter (platsannonser).

Att få ditt drömjobb kan ta tid och kräva kompetensutveckling och fler erfarenheter, säger han. Ett annat jobb kan även vara vägen dit. I slutändan handlar det om smart planering och effektivt genomförande, menar Mathias.

– Ett viktigt ämne här är ju personal branding. Hur man förpackar sig och då inte bara vid själva ansökningstillfället, utan alltid. Att sticka ut och “vara någon” på till exempel LinkedIn är aldrig fel. Driv en fråga, var aktiv i diverse forum, bygg ditt personliga varumärke genom åsikter och kommunikation.