Vill du bli chef inom kommunikation?
Vill du utveckla din förmåga att leda kommunikationsarbetet? Sveriges Kommunikatörer hjälper dig som vill ta nästa steg i karriären med relevant kunskap, utbildningar och mötesplatser där du kan diskutera och nätverka med kollegor.
Hur gör jag för att bli kommunikationschef?
För att ta steget till att bli chef räcker det inte med att vara en duktig kommunikatör, du måste även ha goda kunskaper inom ledarskap och organisation. Som tur är finns det gott om litteratur som ger dig grunderna i ledarskapsstilar, organisation och arbetsrätt. Så börja med att damma av böckerna i bokhyllan!
I de flesta chefsrekryteringar så väger praktisk erfarenhet av ledarskap tungt, vilket kan upplevas som ett moment 22 för dig som tidigare inte haft en chefsroll. Men det är skillnad på att vara ledare och chef så börja med att samla på dig erfarenhet av att leda människor, till exempel i olika interna projekt eller inom föreningsliv och ideellt arbete.
Hitta jobbet inom kommunikation
Det avgörande steget är att hitta ett chefsjobb. Vill du avancera inom organisationen så är det ett bra tillfälle att berätta om dina ambitioner under utvecklingssamtalet med din chef. Vill du byta arbetsgivare så är tipset att börja nätverka; många tjänster tillsätts i dag genom kontakter. Sveriges Kommunikatörer arrangerar över 100 evenemang per år för medlemmar – ett perfekt tillfälle att träffa din nästa arbetsgivare.
Vad behöver jag kunna för att bli kommunikationschef?
Till att börja med måste du lära dig olika ledarskapsverktyg och metoder för att leda medarbetare på bästa sätt. En fördel är om du har förmågan att anpassa ditt ledarskap efter medarbetarnas förutsättningar, drivkrafter och kompetenser. Ett tips är att stärka kompetensen och CV:t med en ledarskapsutbildning.