Beteendekommunikation och nudging
Vad är beteendekommunikation?
Vi kan skapa fantastiskt tydlig, snygg och korrekt kommunikation, men om den inte gör att människor nås av budskapet och agerar så som vi tänkt – vad spelar det då för roll?
På senare år har beteendevetenskapliga principer, modeller och verktyg letat sig in hos kommunikatörer världen över. Att arbeta beteendeinformerat med kommunikation innebär att man:
- Vet hur man hittar det beteende som ens kommunikationsinsats ska påverka, och hur man mäter beteendet
- Kan utföra en beteendebaserad målgruppsanalys för att förstå det verkliga problemet man ska lösa innan man skapar en lösning
- Utveckla kommunikationsinsatser som adresserar rätt typ av hinder
- Utvärdera sina insatser för att se om kommunikationen ledde till en mätbar beteendeförändring
Din uppgift som kommunikatör är att få människor att engagera sig i det som förmedlas. Den här dagen får du lära dig exakt hur du kan använda nudging för att skapa beteendeförändringar för din målgrupp.
Du får lära dig att applicera metoden praktiskt i olika situationer. Med hjälp av en konkret arbetsprocess lär du dig analysera beteendeproblem, forma insatser och få en inblick i hur du kan utvärdera resultatet och implementera rätt beteendeinsats i större skala.
Under distanskursen kommer du att lära dig
- Hur du bryter ned en strategi eller problembeskrivning till ett par beteenden som din kommunikation ska påverka
- Hur du identifierar det som hindrar din målgrupp från att göra rätt beteenden
- Hur du utvecklar kommunikationsinsatser som har stor sannolikhet att påverka önskade beteenden
- Hur du utvärderar din kommunikation kvantitativt och kvalitativt
Kursledare
Niklas Laninge är psykolog och författare. Idag arbetar han som Sparpsykolog på spartjänsten Opti, vilket bland annat innebär att han ansvarar för aktivitet i ägda och förtjänade kanaler. Sedan 2011 har Niklas hjälpt organisationer att skapa storskaliga beteendeförändringar. Har har utbildat 1000-tals kommunikatörer i hur de kan addera verktyg från psykologi och beteendevetenskap till sin repetoar.
Han har författat tre böcker om beteendeförändring och skriver varje vecka Sveriges mest populära nyhetsbrev om beteendeförändring. Då och då deltar han som expert i media och har publicerat flera inlägg på DN debatt.
För vem passar kursen?
Kursen är för dig som vill ha en konkurrenskraftig spetskompetens och lära dig praktisera en konkret arbetsprocess för beteendeinformerad kommunikation.
Kunskapen om hur man kan uppmuntra beteendeförändring är mycket användbar oavsett om du arbetar med olika typer av produktion eller med strategi, eftersom den kan appliceras på en rad situationer och nivåer.
Vad behöver du?
Inga förkunskaper krävs. Du behöver en dator med webbkamera och mikrofon.
Efter genomförd kurs får samtliga deltagare ett digitalt diplom utfärdat i samarbete med TRUE Original.