Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Beteendekommunikation och nudging

Vi kan skapa fantastiskt tydlig, snygg och korrekt kommunikation, men om den inte gör att människor nås av budskapet och agerar så som vi tänkt – vad spelar det då för roll?
Två vita människor sitter mitt emot varandra vid ett bord, endast deras armar syns på bilden.

Vad är beteendekommunikation?

Vi kan skapa fantastiskt tydlig, snygg och korrekt kommunikation, men om den inte gör att människor nås av budskapet och agerar så som vi tänkt – vad spelar det då för roll?

Välj datum

På senare år har beteendevetenskapliga principer, modeller och verktyg letat sig in hos kommunikatörer världen över. Att arbeta beteendeinformerat med kommunikation innebär att man:

  • Vet hur man hittar det beteende som ens kommunikationsinsats ska påverka, och hur man mäter beteendet
  • Kan utföra en beteendebaserad mlågruppsanalys för att förstå det verkliga problemet man ska lösa innan man skapar en lösning
  • Utveckla kommunikationsinsatser som adresserar rätt typ av hinder
  • Utvärdera sina insatser för att se om kommunikationen ledde till en mätbar beteendeförändring

Din uppgift som kommunikatör är att få människor att engagera sig i det som förmedlas. Den här dagen får du lära dig exakt hur du kan använda nudging för att skapa beteendeförändringar för din målgrupp. 

Du får lära dig att applicera metoden praktiskt i olika situationer. Med hjälp av en konkret arbetsprocess lär du dig analysera beteendeproblem, forma insatser och få en inblick i hur du kan utvärdera resultatet och implementera rätt beteendeinsats i större skala.

Under distanskursen kommer du att lära dig

  • Hur du bryter ned en strategi eller problembeskrivning till ett par beteenden som din kommunikation ska påverka
  • Hur du identifierar det som hindrar din målgrupp från att göra rätt beteenden
  • Hur du utvecklar kommunikationsinsatser som har stor sannolikhet att påverka önskade beteenden
  • Hur du utvärderar din kommunikation kvantitativt och kvalitativt 

Kursledare

Niklas Laninge är psykolog, entreprenör och författare. I över tio år har han hjälpt organisationer att skapa storskaliga beteendeförändringar. Har har utbildat 1000-tals kommunikatörer i hur de kan addera verktyg från psykologi och beteendevetenskap till sin repetoar.

Han har författat tre böcker om beteendeförändring och skriver varje vecka Sveriges mest populära nyhetsbrev om beteendeförändring. Då och då deltar han som expert i media och har publicerat tre debattinlägg på DN debatt.

För vem passar kursen?

Kursen är för dig som vill ha en konkurrenskraftig spetskompetens och lära dig praktisera en konkret arbetsprocess för beteendeinformerad kommunikation.
Kunskapen om hur man kan uppmuntra beteendeförändring är mycket användbar oavsett om du arbetar med olika typer av produktion eller med strategi, eftersom den kan appliceras på en rad situationer och nivåer.

Vad behöver du?

Inga förkunskaper krävs. Du behöver en dator med webbkamera och mikrofon.

 

Efter genomförd kurs får samtliga deltagare ett digitalt diplom utfärdat i samarbete med TRUE Original.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig

Vill du veta mer om ett skräddarsytt upplägg? Kontakta mig gärna!

EvaHanna Wittrin, Kompetensutvecklingschef

Telefon: 0722871871

E-post: evahanna.wittrin@svkom.se

En kvinna som skriver på en laptop.

Beteendekommunikation och nudging: Distanskurs eller när-du-vill

Beteendekommunikation och nudging erbjuds både som distanskurs eller i formatet när-du-vill. Om du bokar den som distanskurs hittar du bokningen under Mina sidor efter köp. När kursen startar klickar du på distanskursens namn för att komma till det digitala klassrummet i Learnster. Om du väljer att boka kursen i formatet när-du-vill har du tillgång till kursen och materialet i fyra veckor efter köp.

Sveriges Kommunikatörer är ett auktoriserat utbildningsföretag!

Sveriges Kommunikatörer är medlemmar i Utbildningsföretagen och har ett kvalitetssystem som granskats och godkänts i enlighet med organisationens kriterier för kvalitetsauktorisation.