Digital kommunikationsjuridik
Kommunikation genom i bild och rörligt material ställer krav på processer och rutiner. GDPR innebär stora utmaningar för kommunikationsarbetet och ställer krav på dokumentation. Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har kommit med flera sanktionsbeslut som ger oss bra vägledning hur vi ska navigera i det digitala kommunikationsladskapet.
Användning av cookies, plugins (pixlar) och andra verktyg för beteendeanalys så som Google Analytics har prövats av tillsynsmyndigheterna inom EU och vi har idag bra praxis att utgå ifrån vad gäller organisationens ansvar.
Kursen ger dig en fördjupning inom GDPR och kommunikation för bild, film och genom sociala medier. Kursen behandlar också juridiken för AI och kommunikationsmaterial. Under dagen går vi också igenom hur du kan arbeta med cookies och vilka informationskrav som ställs.
Vi går även igenom utvalda fall som IMY har handlagt från och med förordningen trädde i kraft 2018 och fram till idag.
Under kursen kommer du att lära dig
- Vad som gäller utifrån GDPR avseende bild och video från företagets interna och externa event.
- Material som genereras genom AI. Vad gäller upphovsrättsligt?
- Skillnaden mellan samtyckesavtal och modellavtal. Vilket bör du till exempel använda när du fotograferar?
- Hur du tar fram dokument som behövs för kommunikationsarbetet utifrån de krav GDPR ställer.
- Vilka krav ställs på ett samtycke kring cookies och övrig databehandling på webbplatser enligt nuvarande praxis?
- Hur du säkrar upphovsrätten för ditt material och vad ska du tänka på när du använder bilder digitalt.
Katarina var väldigt kunnig och tydlig. Det mest värdefulla var den breda överblicken över området och möjligheten att ställa frågor till en expert.
- Hanna Svensson
Kursledare
Katarina Ladenfors är advokat och partner på Advokatfirman MarLaw. Hon är specialiserad på GDPR, marknadsrätt, avtalsrätt, upphovsrätt och säljfrämjande åtgärder.
För vem passar kursen?
Kursen vänder sig till kommunikatörer på alla nivåer i företaget som arbetar med digital kommunikation. Du som jobbar mer konkret med webbplatsen, bild, film och sociala medier får med dig tips och användbara verktyg. Är du kommunikationsdirektör eller har motsvarande roll får du nödvändiga kunskaper om det ansvar du och företaget har enligt GDPR.
Vad behöver du?
Vi rekommenderar att du har grundläggande kunskaper i GDPR och ser värdet av att uppdatera dig och att få nya kunskaper gällande sociala medier och cookies.
Efter genomförd kurs får samtliga deltagare ett digitalt diplom utfärdat i samarbete med TRUE Original.