Google Analytics 4 - fördjupning
I den här kursen får du lära dig att bemästra rapportering och analys i GA4 i syfte att förstå hur webben bidrar till verksamhetens mål.
Intresseanmälan
Många har använt Universal Analytics för att följa besökare på webben, men från den 1 juli 2023 slutade data samlas in och Google Analytics 4 tog över. Den senaste versionen av Google Analytics skiljer sig mycket från den äldre, både i teknik och användargränssnitt.
I den här kursen fokuserar vi på att fördjupa dina kunskaper i rapportering och analys. Du får lära dig att snabbt och enkelt hämta ut och analysera den data du behöver för att kunna dela agerbara rekommendationer med kollegor och chefer. Föreläsningar blandas med praktiska övningar där du får lösa uppgifter i verksamhetens egna GA4-konto.
Detta är en fördjupningskurs
För att delta behöver du:
- Ha definierade mål och nyckeltal för webben
- En korrekt uppsatt Google Analytics 4-property med händelser och konverteringar
- Ha kunskap om dimensioner och mätvärden och vara bekväm med att använda dessa
Om du inte har dessa förutsättningar rekommenderar vi vår grundkurs. (Läs mer om grundkursen)
Du kommer att lära dig:
- Rapportering
- Möjligheter och begränsningar med standardrapporter
- Djupdykning i händelsestruktur
- Använda segment och filter
- Använda attributionsrapporter
- Bemästra Explore-verktyget (skräddarsydda rapporter)
- Analys och presentation
- Ramverk för analys
Kursledare
Lisa Walder är en mångsidig digital strateg med bakgrund inom webbanalys och produktutveckling, bland annat från Aftonbladet och som Head of Digital Analytics på Diplomat Communications. Lisa är digital strateg på Maniola Studios.
För vem passar kursen
Kursen passar dig som har grundkunskaper i Google Analytics 4 men vill ta din rapportering och analys till nästa nivå.