Google Analytics 4 - så kommer du igång
Många har använt Universal Analytics för att följa besökare på webben, men från den 1 juli 2023 slutar data samlas in och Google Analytics 4 tar över. Den senaste versionen av Google Analytics skiljer sig mycket från den äldre, både i teknik och användargränssnitt.
I den här kursen lär du dig att komma igång med Google Analytics 4. Du blir en kompetent beställare och kvalitetssäkrare av implementationen och får grundläggande förståelse för skillnaderna i GA4 jämfört med föregångaren Universal Analytics (UA). Du förstår vad olika mätetal i standardrapporterna betyder och hur du kan använda dem. Föreläsningar blandas med reflektion och diskussion. Du behöver inte ha tillgång till ett Google Analytics 4-konto för att delta.
Intresseanmälan
Du kommer att lära dig
- Ramverk för att ta fram en mätplan med mål och nyckeltal för webben kopplad till verksamhetens mål
- Beställa implementation av GA4
- Kartlägga behov
- Kräva rätt dokumentation
- Hantera cookies och integritetspolicy
- Integrationer med andra verktyg
- Rapportering
- Dimensioner och mätetal – förstå och tolka data
- Förstå standardrapporter
Känner du att du redan har koll på detta? Kolla in vår fördjupningskurs i GA4!
Kursledare
Lisa Walder är en mångsidig digital strateg med bakgrund inom webbanalys och produktutveckling, bland annat från Aftonbladet och som Head of Digital Analytics på Diplomat Communications. Lisa är digital strateg på Maniola Studios.
För vem passar kursen
Detta är en grundkurs. Kursen passar nybörjare på webbanalys eller de som har tidigare vana av Universal Analytics och vill uppdatera sina kunskaper.
För att delta behöver du inga förkunskaper i varken Universal Analytics (UA) eller Google Analytics 4 (GA4).
Efter genomförd kurs får samtliga deltagare ett digitalt diplom utfärdat i samarbete med TRUE Original.