Innehållsproduktion – bli din egen produktionsstudio

Lär dig grunderna i att skapa text, video och bild för sociala medier.
Rygg av en korthårig vit man med blå t-shirt

Introduktion och beskrivning

Innehåll i sociala medier blir viktigare och viktigare för att nå prioriterade målgrupper med rätt budskap. Tyvärr saknar många kommunikatörer verktyg och kunskap för att på egen hand lyckas med text, video och bild anpassad för den interaktiva kanalen. Dessutom ställer allt mer avancerade algoritmer högre krav på vilket innehåll som får synas.

Intresseanmälan

Video fortsätter att premieras av de sociala plattformarna och en bild kan fortfarande säga mer än tusen ord. Enklare innehållsproduktion för sociala medier är därför en kompetens som krävs för att fånga målgruppens uppmärksamhet medan de scrollar genom sina flöden.

De goda nyheterna att du inte behöver vara innehållsproducent på expertnivå för att till exempel skapa rörlig infografik. Under utbildningen får du den kunskap samt de verktyg och mallar du behöver för att bli din egen produktionsstudio för sociala medier. Du får också testa på innehållsproduktion i praktiken med handledning av experter.

Du kommer att lära dig

  • Teoretisk kunskap om och praktisk tillämpning av att producera enkla videor, bilder, grafik och text för sociala medier
  • Smarta verktyg och mallar

Kursen "Innehållsproduktion – bli din egen produktionsstudio" var strukturerad och informativ med ett pedagogiskt helhetstänk!

- Anna Kellander Brewitz, Högalids folkhögskola

Kursledare

Lisa Walder är en mångsidig digital strateg med bakgrund inom webbanalys och produktutveckling, bland annat från Aftonbladet. Hon har flera års erfarenhet av digitala kommunikationsbyråer, bland annat som Head of Digital Analytics på Diplomat Communications.

Erik Isberg är digital marknadsförare på Maniola Studios med bakgrund inom digital strategi, marknadskommunikation och socialt entreprenörskap. Innan Maniola var han på Prime Weber Shandwick som Digital strateg. Han har flera års erfarenhet av att jobba med betald och förtjänt i digitala kanaler. Han är även CMO för välgörenhetsorganisationen Futuristas.

För vem passar kursen?

Kursen är för dig som är kommunikatör och producerar eller vill börja producera eget innehåll för webben och sociala medier.

Vad behöver du?

Du behöver ha minst ett års yrkesverksamhet inom kommunikation och grundläggande kunskap om vanliga termer och begrepp inom ämnet.