Kommunikationsplanering
En tydlig årsplan för både den interna och externa kommunikationen är A och O för företag och organisationer som vill nå sina mål.
I den här kursen får du lära dig syftet med en kommunikationsplan, vad den bör innehålla, hur den påverkar verksamheten samt hur du använder den för att nå uppsatta mål. Du får även insikter i hur du kan arbeta med den både utifrån ett strategiskt och taktiskt perspektiv.
Kursen varvar teori, gruppdiskussioner och praktiska övningar, exempelvis hur du steg för steg arbetar fram en kommunikationsplan. Du får också lära dig att göra omvärlds- och målgruppsanalyser.
Du kommer att lära dig:
- Syftet med kommunikationsplaner.
- Att skapa kommunikationsplaner.
- Att göra omvärlds- och målgruppsanalyser.
Kursledare
Andris Zvejnieks har varit kommunikationsdirektör för bland andra SAS Sverige och Systembolaget och är nu seniorkonsult och utbildare inom kommunikation och ledarskap. Andris delar gärna sina mångåriga erfarenheter och kunskap om hur du når fram genom informationsbruset med hjälp av rön från beteendestudier och modern hjärnforskning.
Kursinnehåll
- Syftet med en kommunikationsplan.
- Det nya kommunikationslandskapet.
- Kommunikationsplanens olika delar; nulägesanalys, kanalval, uppföljning, utvärderingen.
- Språket i en kommunikationsplan.
- Så använder du kommunikationsplanen som checklista.
- Metoder för uppföljning och utvärdering.
För vem passar kursen?
Kursen passar dig som vill arbeta mer strategiskt med att planera kommunikationen i ett företag eller i en organisation.
Vad behöver du?
Ingen särskild förkunskap behövs.
Efter genomförd kurs får samtliga deltagare ett digitalt diplom utfärdat i samarbete med TRUE Original.