Krishantering - så klarar du en mediestorm
Hur ser spelreglerna ut i medielandskapet och hur ska du agera för att klara en mediestorm? Kursen ger en inblick i hur krishantering fungerar bakom rubrikerna och du får praktiska tips och konkreta verktyg för att hantera kriser och undvika vanliga fallgropar.
Under distanskursen kommer du att lära dig
- Journalistiska drivkrafter och spelreglerna i medielandskapet
- Krishantering i praktiken – så går det till
- Riskanalys och nyhetsvärdering
- Budskapsformulering
- Vem ska få information – och i vilken ordning?
- Framgångsfaktorer och fallgropar
- Konsten att svara på svåra frågor
Kursledare
Hampus Knutsson är en av landets ledande krisexperter och grundare av Wings PR som är specialiserat på krishantering och medieträning. Han har över 15 års erfarenhet av branschen med flera spännande meriter. Han har bland annat varit partner på Prime och chef över kristeamet, haft uppdrag som presschef för McDonald´s i Sverige och kommunikationschef på mediekoncernen Stampen. Hampus har stor erfarenhet av bland annat mediala granskningar, rättsprocesser, flytt av verksamheter, produktfel, transaktioner, rekonstruktioner, dödsfall, konflikter samt medieträning och coaching till talespersoner inför medieframträdanden. Dessutom stöttar han med pressarbete vid förändringsprocesser för både börsbolag och mindre organisationer, vd-skiften och stora lanseringar.
Alice Hedin är Sveriges mest erfarna krisexpert under 25 år, med stor erfarenhet av pressarbete, kriskommunikation, medieträningar och krisövningar. Alice hanterar cirka 100 kriser årligen med mediala implikationer. Hon har jobbat med mediehantering på högsta nivå, bland tidigare uppdragsgivare finns exempelvis Järvaveckan, BRA Flyg och YrkesAkademin.
Sagt om Hampus och Alice:
"Alice och Hampus gjorde en fantastisk insats för oss med kort varsel! Lyssnade på vad vi skulle kommunicera, hjälpte oss med en bra plan och stod med oss de dagar då det var bra att ha bra hjälp och stöd – både internt och externt. Om ditt företag behöver en snabb och bra insats med kort varsel, gör som i filmen Ghostbusters – who you gonna call?”
Per G Braathen, ordförande flygbolaget BRA
Sagt om Hampus:
”Hampus är en mästare på att skapa ordning i kaos. Han lyfter blicken och ser till det större perspektivet, vilket är ovärderligt när bolag befinner sig i kris. Hans mångåriga erfarenhet kombinerat med genuin nyfikenhet och intresse för samtiden och medielogik gör honom till en av de absolut bästa. Han är dessutom en väldigt duktig medietränare och engagerande föreläsare.”
Filippa Bolz, communications manager Klarna
”Hampus har en gedigen erfarenhet och förmåga att hantera komplexa kriser där orsak och verkan inte alltid är tydlig eller självklar. Hampus har visat prov på förmågan att hjälpa individer och organisationer som befinner sig mitt i en kris att hantera såväl det kortsiktiga - här och nu -, som att lägga fram en långsiktig strategi - hur tar man sig ur den akuta situationen.”
Qaisar Mahmood, författare och förändringskonsult
"Minns Hampus dragning för oss på kommunikationsavdelningen. Även om det var några år sen fastnade bilden av ett fullblodsproffs på kriskommunikation.”
Erik Olsson, senior strategisk kommunikatör Migrationsverket
Krishanteringen och Hampus får guldstjärna, det var en superbra och lärorik dag!
- Veronica Bångfeldt, Gävle Kommun
För vem passar kursen?
Kursen riktar sig till alla som arbetar med kommunikation, oavsett i privat eller offentlig sektor och oberoende av position.
Vad behöver du?
Inga särskilda förkunskaper eller förberedelser krävs.
Efter genomförd kurs får samtliga deltagare ett digitalt diplom utfärdat i samarbete med TRUE Original.