Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation

Vässa kommunikationen genom att skapa bättre förståelse för målgruppens drivkrafter och hinder – med konkreta metoder och verktyg.
Människohänder pekar på ett bord där det är massor av ritade tecken och bilder

Att förstå målgruppen är grunden för att skapa träffsäker och effektiv kommunikation. Syftet med kundresan är att skapa förståelse för den situation som mottagaren befinner sig i. I dagens brusande informationsflöde är kundresan kanske viktigare än någonsin. Det handlar inte bara om budskap – utan om tajming, kanaler och paketering.

Den här halvdagskursen ger dig den kunskap och de verktyg du behöver för att kartlägga just din verksamhets kundresor, oavsett sektor eller målgrupp. Resultatet är ett verktyg för att planera och optimera kommunikationsinsatser. Du lär dig hur du kan kombinera research med hjälp av generativ AI, kvalitativa och kvantitativa metoder för att skapa en helhetsbild av hur ni bör möta målgruppen.

Under kursen kommer du att lära dig

  • Vad en kundresa är och hur du använder den för att identifiera nya kommunikationsmöjligheter
  • Hur du med hjälp av AI kan skapa hypoteser om målgruppens drivkrafter och hinder i kundresan
  • Kontkreta metoder för att kvalitativt och kvantitativt verifiera hypoteser
  • Att visualisera en kundresa och dess olika faser

Kursledare

Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både offentliga aktörer, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher. Hon är en regelbundet anlitad föreläsare, och medgrundare till Maniola.

”Idag vill de flesta organisationer kalla sig kundcentrerade. Men för att leva upp till det löftet kan det vara nödvändigt att kränga av sig sina hemmablinda glasögon och tvingas se världen ur mottagarens perspektiv.”

– Kursledare Petronella Barvaeus

 

För vem passar kursen?

Kursen är lämplig för dig som arbetar med kommunikation i alla typer av organisationer. Den är till för dig som vill lära dig mer om målgruppsanalys och hur du kan arbeta med kundresan som verktyg.

Vad behöver du?

Inga förkunskaper krävs. Du behöver ha ett gratis- eller betalkonto i ett AI-textverktyg, t.ex. ChatGPT eller Copilot. Du behöver en dator med webbkamera och mikrofon. 

Efter genomförd kurs får samtliga deltagare ett digitalt diplom utfärdat i samarbete med TRUE Original.

Leende vit kvinna med mörkt hår och svar blus

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Vill du veta mer om ett upplägg just för er verksamhet? Kontakta mig gärna!

EvaHanna Wittrin, Chief learning officer (CLO)

Telefon: 0722871871

E-post: evahanna.wittrin@svkom.se

En kvinna som skriver på en laptop.

När-du-vill eller som distanskurs!

Målgruppsanalys och kundresekartläggning erbjuds både i formatet när-du-vill och som distanskurs. Om du väljer att gå kursen i formatet när-du-vill har du tillgång till kursen och allt material i fyra veckor efter bokning. Då genomförs du kursen när du vill, var du vill och i den egen takt. Om du bokar den som distanskurs klickar du på kursens namn under Mina sidor vid kursstart som leder dig till rätt digtala klassrum i Learnster. 

Sveriges Kommunikatörer är ett auktoriserat utbildningsföretag!

Sveriges Kommunikatörer är medlemmar i Utbildningsföretagen och har ett kvalitetssystem som granskats och godkänts i enlighet med organisationens kriterier för kvalitetsauktorisation.