Mät effekten av din kommunikation
Behovet av att mäta och följa upp effekten av kommunikation blir bara större och större. Många verksamheter har tillgång till stora mängder data, men få
medarbetare har rätt kunskap och verktyg för att analysera och skapa relevanta insikter som går att agera på.
I den här kursen lär du dig att utvärdera effekten av kommunikation genom att sätta upp en mätplan med relevanta nyckeltal, samt rutiner för rapportering och dataanalys. Är du redo att ta på dig ledartröjan i förändringen till ett datadrivet arbetssätt och börja mäta, analysera och agera på resultatet av er kommunikation? Då är den här kursen för dig!
Under distanskursen kommer du att lära dig
- Att sätta upp en mätplan för att följa upp effekten av kommunikation
- Att definiera nyckeltal, förstå vad de innebär och när de används
- Att följa mottagarens resa för att identifiera konverterinspunkter
- Att skapa rutiner för rapportering och analys
- Att analysera data för att komma till insikt och handling
- Ett datadrivet arbetssätt i praktiken
Kursledare
Lisa Walder är en mångsidig digital strateg med bakgrund inom webbanalys och produktutveckling, bland annat från Aftonbladet och som Head of Digital Analytics på Diplomat Communications. Lisa är digital strateg på Maniola Studios.
För vem passar distanskursen
Kursen passar dig som jobbar i en operativ roll som marknadsförare eller
kommunikatör och vill bli bättre på att följa upp och analysera resultatet av
kommunikationsprojekt och insatser. Innehållet passar både för dig som arbetar inom offentlig och privat verksamhet.
Fokus ligger främst på digital mätning, men processen för dataanalys är applicerbar på alla typer av data.
Vad behöver du?
Inga förkunskaper krävs. Du behöver en dator med webbkamera och mikrofon.
Efter genomförd kurs får samtliga deltagare ett digitalt diplom utfärdat i samarbete med TRUE Original.