Optimera dina sociala medier - skapa rätt budskap i rätt format
Denna distanskurs är speciellt utformad för kommunikatörer som vill förbättra sin förmåga att använda sociala medier som en kraftfull kanal för effektiv kommunikation. Kursen fokuserar på att ge deltagarna de kunskaper och verktyg som behövs för att optimera närvaron i sociala medier och skapa engagerande och relevanta budskap i rätt format.
Under en heldag går vi igenom de mest använda sociala kanalerna, samt deras styrkor, svagheter och möjligheter kopplat till både organisk publicering och annonsering. Vi går även igenom hur du kan koppla sociala medier till just din kundresa och dina målgrupper. Teori och modeller varvas med de senaste uppdateringarna om vad som gäller på plattformarna just nu och hur du på bästa sätt jobbar med tekniken och algoritmerna – utan att behöva sätta dig in i detaljerna. Kursen är anpassad för att passa alla typer av organisationer – oavsett om du jobbar i privat eller offentlig sektor.
Under distanskursen kommer du att lära dig
- Styrkor och svagheter med olika sociala medier och hur respektive kanals algoritm fungerar.
- Hur du sätter upp mål och KPI:er för sociala medier och mäter resultatet över tid.
- Hur du skapar engagerande och relevant innehåll, anpassar ditt innehåll till sociala medier på ett optimalt sätt samt planerar ditt innehåll i både köpta och icke-köpta kanaler.
- Annonsering på sociala medier.
- Hur och var du bäst når din målgrupp på sociala medier, samt styrkor och svagheter hos de mest använda sociala medier-kanalerna.
- Integritet och etik, möjligheter och begränsningar.
- Hur AI påverkar sociala medier och hur du kan använda det för att effektiviera och optimera ditt arbete.
För vem passar kursen?
Kursen riktar sig till kommunikatörer och marknadsförare som vill utveckla sina färdigheter inom sociala medier. Inga specifika förkunskaper krävs, men det är fördelaktigt att ha grundläggande kunskaper om sociala medieplattformar och/eller ha provat på annonsering på sociala medier.
Vad behöver du?
Du behöver ha minst ett års yrkesverksamhet inom kommunikation och grundläggande kunskap om vanliga termer och begrepp inom ämnet.
Kursledare
Christina Norling är Growth Strategist på Maniola Studios och har jobbat med sociala medier i över 10 år. Hon har tidigare jobbat med content distribution och digital dataanalys, samt hållit utbildningar i digital marknadsföring och sociala medier.
Efter genomförd kurs får samtliga deltagare ett digitalt diplom utfärdat i samarbete med TRUE Original.