Strategisk kommunikation – Labbet
Under kursen kommer du att gå från tanke till handling och omsätta teoretiska kunskaper till matnyttigt innehåll i egna frågeställningar och case. Kursen utgår både från vad strategisk kommunikation faktiskt innebär idag och hur kommunikationsfunktionen bidrar strategiskt. Lika viktigt som de teoretiska kunskaperna är de erfarenheter och insikter som deltagarna delar med varandra under kursen.
Intresseanmälan
Att sedan gå från ord till handling kräver motivation, drivkraft och ibland mod. Så den här kursen handlar lika mycket om din egen personliga utveckling och plan för att axla rollen du vill ha. Vi kursledare agerar dina bollplank och hjälper dig att utforska, utmana och bestämma dig för hur du vill, kan och ska agera för att komma vidare.
Kursledare
Katarina Gentzel Sandberg och Ann Jönsson Lindström leder kursen.
Katarina är kommunikatör och har arbetat med strategisk kommunikationsutveckling de senaste 25 åren i en mängd roller och branscher. Katarina anlitas ofta som utbildare och föreläsare och undervisar i flera utbildningar hos Sveriges kommunikatörer.
Även Ann har mycket lång erfarenhet av kommunikationsstrategi och kommunikationsutveckling och leder bl.a. kursen Coachande kommunikation hos Sveriges Kommunikatörer.
Vad behöver du?
Inför kursen kommer du att få en förberedelseuppgift som handlar om att identifiera en konkret uppgift och utmaning som du speglar dagens inspel mot. Det handlar om något som du själv ska ha möjlighet att driva och påverka i din organisation.
Kursinnehåll
Vi inleder dagen med en recap av tidigare kurs om vad som kännetecknar strategisk kommunikation - State of the Art.
Kursen varvar teori-avsnitt med reflektionsuppgifter där du och vassa kommunikatörskolleger vänder och vrider på egna och andras utmaningar. Du kommer att få applicera strategiska verktyg på din egen plan. Utifrån ditt eget case kopplar vi verktyg och redskap som handlar om:
- Hur kommunikationen stöttar din organisations övergripande mål och hur du kan kommunicera det på ett effektivt sätt
- Vad betyder det att vara en strategisk doer och vad skulle du och din organisation vinna på att du utvecklar en sådan roll?
- Hur kan du skapa och få accept för de områden du vill driva och den roll du vill ha?
Exempel på strategiska verktyg att själv använda i arbetet:
- Sagolik frågeteknik (coachande frågor kopplat till storytellingmetodik)
- Bygga förtroende som står pall när det blåser
- Identifiera motivation och drivkrafter
- Ta hjälp av beteende-ekonomins mekanismer
- Att använda påverkansmetoder medvetet
För vem passar kursen?
Kursen riktar sig till seniora kommunikatörer som vill utveckla sitt strategiska arbetssätt med nya tankesätt, perspektiv och modeller och som vill utforska sig själv och utmanas i sin profession. Det är en fördel om du har deltagit i kursen Strategisk kommunikation – State of the Art.
Vad du lär dig och får med dig
Modeller, verktyg och insikter om hur ett strategiskt kommunikationsarbete State of the Art ser ut idag. Förslag, perspektiv och hjälp med utvecklingen av din egen frågeställning. Dessutom ett nytt nätverk av andra, likasinnade kommunikatörer.
Skräddarsy din utbildning till hela teamet
Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Kontakta EvaHanna Wittrin eller läs mer här.