Upptäck, förstå och möt informationspåverkan

Är du rustad för att skydda ert varumärke och förtroende mot desinformation och manipulation? Detta är en kurs med fokus på omvärldsbevakning och verifiering av information.
Närbild av kursledare i blå kavaj

Informationsmiljön idag är som en spelplan utan linjer, domare och regler – alltmer komplex och fylld av gråzoner. För dig som arbetar med kommunikation inom privat eller offentlig sektor ligger utmaningen i att navigera mellan legitim opinionsbildning och illasinnad påverkan. Hur särskiljer vi fakta från manipulation, och hur hanterar vi de etiska dilemman som uppstår längs vägen?


Denna kurs fokuserar på hur både offentliga organisationer och företag kan möta de växande hoten från informationspåverkan. Du får insikter, metoder och praktiska verktyg för att hantera felaktig information från olika aktörer, såsom allmänheten, konkurrenter, kriminella grupper och stater.

 

Vi belyser även de kommunikativa utmaningarna som följer med snabb omvärldsförändring, kommersiella intressen och ny teknik (exempelvis generativ AI och syntetisk media). En utveckling som skapar stora möjligheter för innovation men innebär också nya risker och säkerhetsutmaningar.

 

Med utgångspunkt i våra grundläggande värden – demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter – samt kommersiella och varumärkesrelaterade risker, får du konkreta insikter om hur du skyddar organisationens värden (values at risk) och bygger långsiktig resiliens i en föränderlig informationsmiljö.

Under distanskursen kommer du att lära dig

  • Lägesbild informationspåverkan 2025 – aktörer, tekniker och målsättningar.
  • Hur du kan stärka er förmåga och arbete med strukturerad omvärldsanalys (inkl. stöd av olika plattformar och Generativ AI).
  • Konkreta tekniker och verktyg för verifiering/fact-checking. 
  • Hur du bättre kan förstå, hantera och ge råd till chefer och kollegor avseende kommunikativa och etiska dilemman. Exempelvis hur ni kan hantera att anställda eller förtroendevalda sprider vilseledande och felaktig information.   
  • Hur du kan arbeta med en kommunikativ lägesbild och andra beslutstöd.  
  • Hur du kan arbeta proaktivt och strategiskt med riskkommunikation och pre-bunking. 
  • Hur du kan agera reaktivt vid olika händelser och tillämpa informationsbaserad och argumentationsbaserad respons. Inkl. respons med stöd av Generativ AI. 

Kursledare

Anton Lif är specialist på påverkansoperationer och kommunikation. Anton arbetar som senior rådgivare på Combitech, ett oberoende bolag inom försvars- och säkerhetskoncernen Saab. Anton arbetar både i längre och kortare uppdrag och projekt kopplat till ”att möta informationspåverkan” och psykologiskt försvar. Både mot privata- och offentliga verksamheter. Tidigare arbetade Anton vid Försvarsmaktens förband för psykologiska operationer (psyops), där han varit med och byggt upp förmågan i Sverige. 

Han har blivit uppmärksammad för sina insatser inom området och bland annat blivit utsedd till en av ”Näringslivets Superkommunikatörer” av tidningen Resumé liksom varit finalist till "Stora Säkerhetspriset" av Säkerhetsbranschen.  

För vem passar kursen?

Kursen riktar sig till kommunikationschefer, kriskommunikatörer och kommunikations-strateger på medelstora och stora bolag eller på en myndighet. Den vänder sig även till alla som har en roll där det finns behov av förståelse för hur verksamheten kan arbeta med strategisk och strukturerad förmågebyggnad.

Vad behöver du?

Inga förkunskaper krävs. Du behöver en dator med webbkamera och mikrofon.

porträttbild på Gisela Holmer Prebensen
Gisela Holmer Prebensen

Gisela Holmer Prebensen

Utbildningskoordinator

Telefon: 072-206 33 01

E-post: gisela.holmer@svkom.se

Vill du veta mer om ett upplägg just för er verksamhet? Kontakta mig gärna!

EvaHanna Wittrin, Chief learning officer (CLO)

Telefon: 0722871871

E-post: evahanna.wittrin@svkom.se