Stora Kommunikatörspriset

Stora Kommunikatörspriset delas ut i fem kategorier och går till personer och organisationer som gjort stora insatser inom kommunikation det senaste året. År 2017 delades det även ut ett hederspris. 

Foto: Jesper Petersen

Sveriges Kommunikatörer har belönat god kommunikation sedan 1991. Sedan 2016 består Stora Kommunikatörspriset av fem kategorier. 

Stora Kommunikatörspriset 2017 - vinnare

  

Foto på Johanna Snickars

Bästa kommunikativa ledarskap
Johanna Snickars, kommunikationschef på Microsoft

"Johanna Snickars har lyckats förena modern teknik, kommunikation och samhällsansvar. Under sin tid som kommunikationschef på Microsoft har Johanna Snickars verkat för minskade klyftor mellan män och kvinnor inom IT, en inkluderande arbetsplats och innovativa samarbeten med samhällsaktörer. Snickars har dessutom varit en aktiv förebild genom att osjälviskt och öppet berätta om sin yrkesresa."


IKEA Bonnier

Bästa kommunikation näringsliv
IKEA – Patrik Nygren-Bonnier och marknadsavdelningen

"Patrik Nygren-Bonnier har med omsorg förvaltat den stora kunskap som IKEA besitter om sina kunder. Utifrån den kunskapen har Patrik Nygren-Bonnier varit delaktig i kampanjer som skapar stark igenkänning, bryter normer och inspirerar till samtal – ett strålande uttryck för Ingvar Kamprads ursprungliga vision om "En bättre vardag för de många människorna""


Foto på SCB

Bästa kommunikation offentlig organisation
Statistiska Centralbyrån – Sverige i siffror

"I en tid där ogrundade påståenden ofta tas för sanningar är pålitlig statistik ett viktigt verktyg för omvärldsförståelse och kritisk granskning. Teamet bakom SCB:s satsning "Sverige i siffror" har lyckats förmedla statistik på ett sätt som är lättillgängligt, tydligt och engagerande. Dessutom har de lyckats med konststycket att ta fram en tonalitet som lyfter fram berättelserna och människorna bakom siffrorna."

Foto från Jenny Engström

Bästa kommunikation ideell organisation
Svenska Turistföreningen – Jenny Engström

”Svenska Turistföreningen gav världen en chans att lära känna Sverige och svenskarna en chans att lära känna världen genom kampanjen The Swedish Number. Att egga hela världens nyfikenhet för "landet lagom" och samtidigt få tusentals svenskar att ivrigt vilja berätta om Sverige för världen är kommunikation när den är som bäst.”

Foto: Kate Gabor


Foto på Charlie Eriksson

Årets unga talang
Charlie Eriksson

"Charlie Eriksson har genom informationsprojektet "AldrigEnsam" öppnat upp dialogen om psykisk ohälsa bland unga vuxna och tagit ställning för att ingen som lider av psykisk ohälsa ska behöva stå ensam. Projektet har väckt massivt engagemang – tusentals har visat sitt stöd för Charlie och anslutit sig till kampen för att ingen som lider av psykisk ohälsa ska stå ensam."

Foto: Francis Löfvenholm

 

Foto på Anders Kompass

Årets hederspris
Anders Kompass

"Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag –att göra aktiva etiska överväganden för att främja ett transparent och medmänskligt samhälle."


 

Juryn för Stora Kommunikatörspriset 2017

  • Per Mossberg, kommunikationsdirektör, PostNord (juryns ordförande)
  • Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör, NCC
  • Claes de Faire, vd, Fokus 
  • Cecilia Schön Jansson, vd, Sveriges Kommunikatörer
  • Eva Corp, kommunikationschef, Regeringskansliet 
  • Peter Borsos, kommunikationsdirektör, Telia Company
  • Sara Rosengren, professor i företagsekonomi med inriktning på marknadsföring, Handelshögskolan Stockholm
     

Stora Kommunikatörspriset 2016 – vinnare

Vinnare SKP 2017

 Foto: Tobias Björkgren

 

 

 

Foto på Lars Strömgren

Bästa kommunikativa ledarskap
Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet

"Lars Strömgrens drivna kommunikation har spelat en avgörande roll i förvandlingen av bilden av Cykelfrämjandet – från en sömnig pensionärsförening på hjul till en verklig gräsrotsrörelse som fångar upp de unga urbana cyklisternas vilja att skapa den hållbara staden och samhället."

Foto: Hanna Mi Jakobsson

Trygg-Hansas logotyp

Bästa kommunikation näringsliv
Trygg-Hansa – Johan Eriksson, Hanna Axelsson och Anna Svärd

"Framtidens generation förväntar sig att företag tar ansvar för en bättre värld. Med kampanjen "Don't Drink and Dive" har Trygg-Hansa förenat samhällsansvar, känslor och humor på ett unikt sätt. En kampanj utöver det vanliga."


Foto på Danderyds sjukhus

Bästa kommunikation offentlig organisation
Danderyds sjukhus – Ingvor Farinotte och Kvinnokliniken

"Vad kan ett sjukhus göra för att höras genom det digitala och mediala bruset? Ingvor Farinotte och Kvinnokliniken tog ett nytt kommunikativt grepp och skapade "Föda barn" – en podcastsuccé som har laddats ner 90 000 gånger."

Foto från Scouterna

Bästa kommunikation ideell organisation
Scouterna

”Med omtanke, ifrågasättande och lustfyllt arbete har Scouterna utvecklat organisationens kommunikation för att visa upp det Scouterna är och står för idag – en modern ungdomsrörelse med en tydlig röst i samhällsdebatten.”

Foto: Scouterna/Jonas Elmqvist


Foto på Fanna Ndow Norrby

Årets unga talang
Fanna Ndow Norrby, författare och debattör

"Med gränsöverskridande kommunikation har Fanna Ndow Norrby lyckats väcka ett samtal om rasism, och hur det verkligen kan se ut. Författare, rättsaktivist och en sann digital native."

Foto: Sofia Runarsdotter

Mer om Stora Kommunikatörspriset

Kontakt

Foto på Juan Navas

Juan Navas
Kommunikationsansvarig 
Tfn: 070-306 22 45
juan.navas@sverigeskommunikatorer.se

loader
Laddar