Stora Kommunikatörspriset

Stora Kommunikatörspriset delas ut i fem kategorier och går till personer och organisationer som gjort stora insatser inom kommunikation det senaste året. År 2018 delades det även ut ett hederspris. 

Foto: Jens Reiterer

 

Nominera till Stora Kommunikatörspriset 2019 här

 

Sveriges Kommunikatörer har belönat god kommunikation sedan 1991. Sedan 2016 består Stora Kommunikatörspriset av fem kategorier. 

Stora Kommunikatörspriset 2018 - vinnare

 
Stefan Hector, chef operativa enheten på nationella operativa avdelningen, Polisen

Kategori: Bästa kommunikativa ledarskap

"Stefan Hector, chef operativa enheten på nationella operativa avdelningen, var nationell kommenderingschef vid terrorattentatet och ledde det övergripande polisarbetet och de nationella operativa resurserna, i samverkan med andra myndigheter. När det ofattbara hände mitt i Stockholm en vanlig fredagseftermiddag var Polismyndigheten redo att kommunicera och möta människor, snabbt och handfast på plats och via medierna. Resultatet blev att en unik mänsklig gemenskap spred sig istället för kaos och splittring. Stefan Hector blev en symbol för Polismyndighetens trygghetsskapande kommunikation under terrorattentatet."

 

Malmö stad, kommunikationsavdelningen

Kategori: Bästa kommunikation offentlig organisation

"Trots tuffa utmaningar eller kanske tack vare dessa har Malmö Stad i hård konkurrens lyckats attrahera och behålla nyckelpersoner för att skapa bra förutsättningar för alla medarbetare att bidra till Malmös utveckling. Malmö stads kommunikationsavdelning har genom att engagera chefer och kommunikatörer utvecklat den kommunikativa förmågan i hela organisationen, vilket har ökat engagemanget på de många arbetsplatserna i kommunens verksamheter. Tillsammans med en bredd i kommunikationsaktiviteterna har tusentals eldsjälar stigit fram inom Malmö Stad."

 

Swedbank, externkommunikationsteamet

Kategori: Bästa kommunikation näringsliv

"Med flera smarta kommunikationsaktiviteter i traditionella och sociala medier under 2017, däribland företagskampanjen Rivstart, har Johan Eriksson och kommunikationsteamet skapat både nytta för befintliga och nya kunder och lyckats förflytta varumärket. Arbetet som genomfördes under 2017 har en långsiktig grund att stå på för att leva kvar år efter år när nya entreprenörer genomgår programmet och blir ambassadörer."

 

Politikerveckan i Järva, The Global Village

Kategori: Bästa kommunikation ideell organisation

"För kommunikation som valde att prata till en grupp människor istället för att prata om dem. Politikerveckan i Järva lockade statsminister Stefan Löfven att avstå från Almedalsveckan. Till Järva kom många politiker men också vanliga stockholmare för att lyssna och diskutera politik. Ahmed Abdirahman lyckades skapa en lokal och nationell plattform för frågor om integration, mångfald, social hållbarhet och jämställdhet."

 

Sauda Luzze, Initiativtagare Afroboost och Volontär för FN

Kategori: Årets unga talang

"Med en vilja att förändra synen på unga svarta kvinnor och ett stort mod har Sauda tagit sig hela vägen till FN. Sauda har använt kommunikation för att nå ut och skapa plattformar där människor kan mötas och skapa verklig förändring."

 

Metoo-rörelsen

Kategori: Hederspris

"Berättelser som inte bara var en hashtag utan början på en verklig förändring för att få ett slut på sexuellt våld och ofredande. Bransch efter bransch steg gemensamt fram i upprop och gjorde upp med år av sexuella trakasserier och tystnadskultur. Rörelsen lyckades tack vare Gabriella Ohlzon och Carolin Solskär samla tusentals människor på Sergels torg i Stockholm och runt om i landet i en gemensam manifestation. Metoo präglade hösten och vintern 2017 men är en rörelse som vi ännu inte kan överblicka resultatet av. Gabriella Ohlzon och Carolin Solskär får genom mottagandet av Sveriges Kommunikatörers hederspris symbolisera alla de insatser som gjort att Metoo-initiativet fått sådan uppmärksamhet och fäst uppmärksamheten på oacceptabla beteenden."

 

Juryn för Stora Kommunikatörspriset 2018

 

Per Mossberg, styrelseordförande, Sveriges Kommunikatörer (juryns ordförande)
Hanna Brogren, generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer
Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör, NCC
Claes de Faire, chefredaktör och vd, Fokus
• Eva Corp, kommunikationschef, Regeringskansliet
• Lamin Sonko, PR advisor, Jung
Åsa Jamal, kommunikationschef, Telia Sverige

 

Stora Kommunikatörspriset 2018


 

Stora Kommunikatörspriset 2017 - vinnare

  

Foto på Johanna Snickars

Bästa kommunikativa ledarskap
Johanna Snickars, kommunikationschef på Microsoft

"Johanna Snickars har lyckats förena modern teknik, kommunikation och samhällsansvar. Under sin tid som kommunikationschef på Microsoft har Johanna Snickars verkat för minskade klyftor mellan män och kvinnor inom IT, en inkluderande arbetsplats och innovativa samarbeten med samhällsaktörer. Snickars har dessutom varit en aktiv förebild genom att osjälviskt och öppet berätta om sin yrkesresa."


IKEA Bonnier

Bästa kommunikation näringsliv
IKEA – Patrik Nygren-Bonnier och marknadsavdelningen

"Patrik Nygren-Bonnier har med omsorg förvaltat den stora kunskap som IKEA besitter om sina kunder. Utifrån den kunskapen har Patrik Nygren-Bonnier varit delaktig i kampanjer som skapar stark igenkänning, bryter normer och inspirerar till samtal – ett strålande uttryck för Ingvar Kamprads ursprungliga vision om "En bättre vardag för de många människorna""


Foto på SCB

Bästa kommunikation offentlig organisation
Statistiska Centralbyrån – Sverige i siffror

"I en tid där ogrundade påståenden ofta tas för sanningar är pålitlig statistik ett viktigt verktyg för omvärldsförståelse och kritisk granskning. Teamet bakom SCB:s satsning "Sverige i siffror" har lyckats förmedla statistik på ett sätt som är lättillgängligt, tydligt och engagerande. Dessutom har de lyckats med konststycket att ta fram en tonalitet som lyfter fram berättelserna och människorna bakom siffrorna."

Foto från Jenny Engström

Bästa kommunikation ideell organisation
Svenska Turistföreningen – Jenny Engström

”Svenska Turistföreningen gav världen en chans att lära känna Sverige och svenskarna en chans att lära känna världen genom kampanjen The Swedish Number. Att egga hela världens nyfikenhet för "landet lagom" och samtidigt få tusentals svenskar att ivrigt vilja berätta om Sverige för världen är kommunikation när den är som bäst.”

Foto: Kate Gabor


Foto på Charlie Eriksson

Årets unga talang
Charlie Eriksson

"Charlie Eriksson har genom informationsprojektet "AldrigEnsam" öppnat upp dialogen om psykisk ohälsa bland unga vuxna och tagit ställning för att ingen som lider av psykisk ohälsa ska behöva stå ensam. Projektet har väckt massivt engagemang – tusentals har visat sitt stöd för Charlie och anslutit sig till kampen för att ingen som lider av psykisk ohälsa ska stå ensam."

Foto: Francis Löfvenholm

 

Foto på Anders Kompass

Årets hederspris
Anders Kompass

"Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag –att göra aktiva etiska överväganden för att främja ett transparent och medmänskligt samhälle."


 

Juryn för Stora Kommunikatörspriset 2017

  • Per Mossberg, kommunikationsdirektör, PostNord (juryns ordförande)
  • Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör, NCC
  • Claes de Faire, vd, Fokus 
  • Cecilia Schön Jansson, vd, Sveriges Kommunikatörer
  • Eva Corp, kommunikationschef, Regeringskansliet 
  • Peter Borsos, kommunikationsdirektör, Telia Company
  • Sara Rosengren, professor i företagsekonomi med inriktning på marknadsföring, Handelshögskolan Stockholm
     

Stora Kommunikatörspriset 2016 – vinnare

Vinnare SKP 2017

 Foto: Tobias Björkgren

 

 

 

Foto på Lars Strömgren

Bästa kommunikativa ledarskap
Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet

"Lars Strömgrens drivna kommunikation har spelat en avgörande roll i förvandlingen av bilden av Cykelfrämjandet – från en sömnig pensionärsförening på hjul till en verklig gräsrotsrörelse som fångar upp de unga urbana cyklisternas vilja att skapa den hållbara staden och samhället."

Foto: Hanna Mi Jakobsson

Trygg-Hansas logotyp

Bästa kommunikation näringsliv
Trygg-Hansa – Johan Eriksson, Hanna Axelsson och Anna Svärd

"Framtidens generation förväntar sig att företag tar ansvar för en bättre värld. Med kampanjen "Don't Drink and Dive" har Trygg-Hansa förenat samhällsansvar, känslor och humor på ett unikt sätt. En kampanj utöver det vanliga."


Foto på Danderyds sjukhus

Bästa kommunikation offentlig organisation
Danderyds sjukhus – Ingvor Farinotte och Kvinnokliniken

"Vad kan ett sjukhus göra för att höras genom det digitala och mediala bruset? Ingvor Farinotte och Kvinnokliniken tog ett nytt kommunikativt grepp och skapade "Föda barn" – en podcastsuccé som har laddats ner 90 000 gånger."

Foto från Scouterna

Bästa kommunikation ideell organisation
Scouterna

”Med omtanke, ifrågasättande och lustfyllt arbete har Scouterna utvecklat organisationens kommunikation för att visa upp det Scouterna är och står för idag – en modern ungdomsrörelse med en tydlig röst i samhällsdebatten.”

Foto: Scouterna/Jonas Elmqvist


Foto på Fanna Ndow Norrby

Årets unga talang
Fanna Ndow Norrby, författare och debattör

"Med gränsöverskridande kommunikation har Fanna Ndow Norrby lyckats väcka ett samtal om rasism, och hur det verkligen kan se ut. Författare, rättsaktivist och en sann digital native."

Foto: Sofia Runarsdotter

loader
Laddar