Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

4 sociala medier-spaningar du behöver ha koll på inför 2024

I och med den framväxande AI-teknologin påverkas de sociala mediaplattformarna i allt större utsträckning. Vad behöver du som kommunikatör ha koll på inför det kommande året? Christina Norling, tillväxtstrateg och sociala medier-expert på Maniola, delar med sig av spaningar och uppdateringar som påverkar hur du som kommunikatör bör agera och anpassa din strategi.

En kvinna med ljust hår som ler mot kameran.

Christina är kursledare för Optimera dina sociala medier - skapa rätt budskap i rätt format som syftar till framtidssäkra din kommunikation genom att optimera och utnyttja möjligheterna med sociala medier på bästa sätt för att nå rätt målgrupper med rätt budskap.

1. AI: Din nya kollega och bollplank

Många kommunikatörer arbetar helt ensamma eller i mindre team, så möjligheterna som AI ger för att få hjälp och effektivisera arbetet är enorma. Användningen av generativ AI, generellt och särskilt inom arbetet med sociala medier, har haft en betydande tillväxt under 2023 och visar inga tecken på att avta. Du kan använda olika AI-verktyg, såsom ChatGPT, för att brainstorma idéer för sociala medier, sammanfatta längre texter, ge förslag på kanalanpassningar, utveckla koncept och teman samt skapa utkast till innehåll. Bland annat Metas sociala plattformar har också börjat erbjuda olika möjligheter att redigera bilder och videos med hjälp av AI direkt på plattformen. Här har du också möjlighet att börja testa AI i mindre skala (och helt kostnadsfritt).

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem