Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

5 insikter: AI och kommunikatörer – verktyg eller hot?

Den 28 juni anordnade Sveriges Kommunikatörer ett seminarium i Almedalen om AI och hur det påverkar kommunikatörer. Är det ett hot mot samhället och vårt yrke eller är det en möjlighet? Vi lyfter fem insikter från seminariets paneldeltagare.

Personer som står på en scen framför en publik

Utvecklingen går i rasande fart 

För endast ett år sedan var AI inte alls lika hett på agendan, menar Karina Vatja Engström, kommunikationschef på AI Sweden. ChatGPT var ett stort steg för att belysa AI och vad det innebär. Utvecklingen går i rasande fart, det finns prognoser som visar att år 2030 kommer det finnas programmerare som är tio gånger mer produktiva än vad de är i dag. AI bär med sig stora möjligheter, men också helt nya krav på oss som samhälle. Det gäller att vi är kritiska, men samtidigt nyfikna, menar hon.

“Arbetsmarknaden har anpassat sig” 

Det finns en viss rädsla gällande utvecklingen av AI och om det innebär att jobb inom kommunikation försvinner. Det bör vi inte vara oroliga för, menar Janne Elveid, policychef på Meta Sverige. Arbetsmarknaden anpassar sig redan efter den teknologiska utvecklingen. Andra kompetenser blir viktigare för en kommunikatör att besitta och nya roller kommer att skapas. Vi måste uppdatera oss, säger Janne. 

AI är som kommunikatörens miniräknare” 

Louise Barnekow, vd på Mynewsdesk, har redan stor erfarenhet av att arbeta med AI. De använder teknologin för att hjälpa sina kommunikatörer. Hela flödet av ett pressutskick är automatiserat – AI tar fram en text, vilka den bör skickas till och rapporterar sedan resultaten. Det ger kommunikatören tid att fokusera på det man ofta gör bäst, själva berättandet. AI är ett hjälpmedel för att frigöra tid, som kommunikatörens miniräknare, säger Louise.  

Ligger i kommunikatörens natur att vara skeptisk 

Mårten Lyth, ordförande för Sveriges Kommunikatörer och kommunikationsdirektör Spendrups, är i grund och botten positivt inställd till AI. Han anser att det ligger i en kommunikatörs karaktärsdrag att vara orolig inför utvecklingen av AI. Nästan alla kommunikatörer har en stark etisk och moralisk kompass så det är inte konstigt att vara skeptisk. Men det gäller att våga, säger han. Med AI är kommunikatörerna i händelsernas centrum. Vi behöver ta kontroll över utvecklingen. 

Viktigt med ansvarsfull AI 

Som med all ny teknik är det viktigt att kolla på både möjligheter och risker, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationschef på Google Sverige. Google förespråkar att ta fram ett ramverk för hur AI ska användas och utvecklas. Redan 2018 tog Google själva fram regler gällande hur AI-genererat innehåll ska användas. Det är viktigt att vi använder AI på ett ansvarsfullt sätt genom att till exempel ha en vattenstämpel på bilder som är skapade med hjälp av AI, säger Andrea.  

Medverkande
  • Karin Vajta Engström, kommunikationschef, AI Sweden
  • Janne Elvelid, policychef, Meta Sverige
  • Andrea Lewis Åkerman, kommunikationschef, Google Sverige
  • Louise Barnekow, VD, Mynewsdesk
  • Mårten Lyth, ordf. Sveriges Kommunikatörer och kommunikationsdirektör Spendrups