5 insikter från Svenskarna och internet 2023
Internetstiftelsen har nu släppt studien ”Svenskarna och internet 2023”. Syftet med undersökningen är att bidra med fakta och insikter om hur användningen av internet i Sverige utvecklas. Under ett webbinarium med Sveriges Kommunikatörer diskuterade Måns Jonasson och Jannike Tillå på Internetstiftelsen vad rapporten betyder för oss som jobbar med kommunikation – här är fem insikter!
De äldre är negativt inställda till riktad reklam
Internetstiftelsens undersökning visar att 7 av 10 svenskar är emot riktad reklam som grundar sig på datainsamling. Det är dock intressant att notera att yngre respondenter är mer positiva till denna typ av reklam jämfört med äldre generationer.
– Det här är något som de flesta människor lever med idag. Många ser det som något positivt, speciellt unga kvinnor, att få information som är riktad till dem, som en service. Men de äldsta ser inte detta som något positivt, säger Jannike.
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem
Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!